Zvláštní povodeň
Zvláštní povodeň je povodeň způsobená umělými vlivy. Obecně se jako příčina k protržení hráze zvažuje několik způsobů:
- technická příčina havárie díla
- silné zemětřesení
- letecká katastrofa - pád středně velkého nebo velkého letadla do hráze
- válečný konflikt
- teroristický útok
Na území městyse Dalešice se nachází 3 vodní nádrže, které mohou významnou měrou ovlivnit průběh povodně. Na území městyse se nachází také 1 významná vodní nádrž, která ale nemá na průběh povodně vliv.
- Rybník Bezděkov se nachází v severozápadní části území městyse Dalešice na toku Olešná a řadí se z hlediska TBD do IV. kategorie. Vlastníkem je Rybníková, a. s., provozovatelem městys Dalešice. V případě zvláštní povodně by mohlo dojít k rozvodnění toku Olešná. Rozsah ohrožení, případně rozsah záplavového území, nebyl vypracován.
- Velký pivovarský rybník se nachází v severozápadní části území městyse Dalešice na toku Olešná. Kategorie TBD u něj nebyla stanovena. Vlastníkem a provozovatelem je městys Dalešice. V případě zvláštní povodně by mohlo dojít k rozvodnění toku Olešná. Rozsah ohrožení, případně rozsah záplavového území, nebyl vypracován.
- Malý rybník se nachází směrem na severozápad od intravilánu městyse Dalešice na toku Olešná. Kategorie TBD u něj nebyla stanovena. Vlastníkem a provozovatelem je městys Dalešice. V případě zvláštní povodně by mohlo dojít k rozvodnění toku Olešná. Rozsah ohrožení, případně rozsah záplavového území, nebyl vypracován.
Podnět pro vyhlášení SPA dává příslušnému povodňovému orgánu provozovatel vodního díla (obsluha vodního díla) při výskytu neobvyklých jevů a skutečností sledovaných v rámci obchůzek vodního díla.
Takovými jevy a skutečnostmi jsou např.:
- plnění nádrží nad max. hladinu a hrozí přelití hráze,
- výskyt průsaků nebo podmáčených a zabahněných míst pod hrází, v hrázi,
- eroze tělesa hráze při prudkých lijácích,
- vývraty stromů na tělese hráze apod.
V případě rychlého nepříznivého vývoje zahájí obsluha vodního díla varovná a nouzová opatření k odvrácení havárie, resp. k minimalizaci škod podle vlastního uvážení.
Pokud je nebezpečí z prodlení, musí obsluha díla a povodňový orgán varovat městyse na toku co nejrychleji za využití všech dostupných komunikačních prostředků.