Statut povodňové komise
Článek 1
Úvodní ustanovení
Povodňová komise města Dašice (dále jen „komise“) je v době povodní povodňovým orgánem města podle zák. 254/2001, o vodách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a v systému povodňové ochrany je podřízena povodňové komisi ORP Pardubice
Článek 2
Složení Komise
Komise působí ve složení
-
předseda: starosta města Dašice
-
místopředseda: místostarosta města Dašice
-
členové: pracovníci jmenovaní starostou města Dašice
Článek 3
Činnost komise
Komise řídí, koordinuje, kontroluje a přijímá opatření k ochraně před povodněmi, pokud povodeň zasáhne území města Dašice.
Za tím účelem:
-
Zajišťuje vypracování povodňového plánu města Dašice, který je základním dokumentem pro její činnost
-
Účastní se hlásné a hlídkové povodňové služby, informuje o nebezpečí a průběhu povodně povodňový orgán ORP a právnické a fyzické osoby na území města Dašice, správce vodních toků, KOPIS HZS Pardubického kraje a města níže po toku.
-
Na svém území vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity
-
Oznamuje povodňové komisi ORP Pardubice den a hodinu zahájení a ukončení činnosti a dále oznamuje rozsah požadované spolupráce
-
Doporučuje mimořádné manipulace na území města nad rámec schváleného manipulačního řádu
-
Vyžaduje pomoc orgánů, právnických a fyzických osob
-
Koordinuje provádění záchranných a zabezpečovacích prací na území města
-
Při vyhlášení stavu nebezpečí nebo nouzového stavu na vymezeném území nebo stavu ohrožení státu předá řízení záchranných a likvidačních prací krizovému štábu
-
Vyžaduje pomoc IZS a Armády ČR prostřednictvím nadřízeného povodňového orgánu
-
Vede záznamy v povodňové knize, uložené u starosty
-
Zajišťuje nutnou zdravotnickou a hygienickou péči, organizuje náhradní zásobování, dopravu a další povodní narušené funkce na území města Dašice, nutnou evakuaci, ubytování a stravování
-
K operativnímu plnění úkolů si může vytvořit pracovní štáb
-
Zpracovává zprávu o povodni a předkládá ji nadřízenému povodňovému orgánu
-
Provádí prohlídky po povodni
Článek 4
Jednání Komise
-
Komise se schází k projednávání potřebných opatření podle povodňové situace, jakož i mimo období povodní k projednávání závažných otázek k zabezpečení ochrany před povodněmi, zpravidla 1x ročně
-
Předseda Komise je povinen ji svolat, pokud o to požádá člen, místopředseda
-
Komise jedná podle jednacího řádu, který je součástí povodňového plánu
-
Komise si může přizvat k jednání představitele dalších orgánů veřejné správy a zástupce odborných organizací (na žádost ORP, Povodí)
-
Závěry z jednání komise přijímá formou usnesení, doporučení
-
Sídlem je Městský úřad Dašice, v případě potřeby může být jednání svolána i do jiného místa
Článek 5
Předseda komise
-
Svolává Komisi
-
Řídí jednání Komise
-
Odpovídá za činnost Komise nadřízené povodňové komisi
-
Jmenuje a odvolává členy Komise, pracovního štábu (operativně podle situace)
-
Dává pokyn vedoucímu pracovního štábu pro jeho činnost
-
Může nařídit neodkladná opatření při nebezpečí z prodlení, která předkládá dodatečně komisi ke schválení
-
Zodpovídá za zpracování povodňového plánu města Dašice
-
Zodpovídá za organizaci a koordinaci záchranných a zabezpečovacích prací na území města Dašice
-
Zodpovídá za informovanost o nebezpečí a průběhu povodně dle bodu 2 čl. 3 - činnost komise
-
Vyhlašuje SPA v rámci územní působnosti
-
Vyžaduje pomoc IZS a AČR, v případě nebezpečí z prodlení
-
Vyžaduje a nařizuje pomoc od orgánů právnických osob a fyzických osob
-
Schvaluje souhrnnou zprávu o povodni na území města, včetně analýzy rozsahu a výše škod a účelnosti provedených opatření
-
Podepisuje doklady o majetkové újmě vzniklé za povodňové situace v důsledku opatření z nařízení Komise
-
Odpovídá za aktualizaci povodňového plánu města Dašice
-
Schvaluje povodňový plán města Dašice
-
Prověřuje připravenost účastníků povodňové ochrany na území města Dašice
-
Navrhuje orgánům krizového řízení vyhlášení krizového stavu
Článek 6
Místopředseda komise
-
Dle pokynu předsedy Komise zajišťuje svolání komise
-
Sestavuje zápisy z jednání Komise
-
Zajišťuje součinnost mezi Komisí a pracovním štábem
-
Zajišťuje vedení povodňové knihy, kontroluje zápisy v povodňové knize
-
Zajišťuje soustředění Povodňových plánů vlastníků nemovitostí na území města Dašice
-
Soustřeďuje zprávy hlídkové služby, fyzických a právnických osob o povodňové situaci jako podklad pro činnost Komise
-
Soustřeďuje podklady pro zprávy o povodňové situaci z území
-
Soustřeďuje podklady pro doložení majetkové újmy
-
Zajišťuje činnost sekretariátu Komise
Článek 7
Spolupráce Komise s ostatními orgány, organizacemi a občany
K zajištění úkolů souvisejících se zmírněním průběhu povodní a škod jimi způsobených, může Komise v období, kdy vykonává svou činnost, vyžadovat v rozsahu stanoveném právními předpisy a schváleným povodňovým plánem pomoc složek IZS, jakož i pomoc ostatních orgánů, právnických a fyzických osob.
Článek 8
Zabezpečení činnosti Komise
K zabezpečení činnosti Komise slouží za povodní veškeré síly a prostředky, které má městský úřad k dispozici. O jejich nasazení a využití rozhoduje předseda komise.
Článek 9
Závěrečná ustanovení
Tento statut nabývá účinnosti schválením povodňovým orgánem města Dašice dne __________
V Dašicích dne ___________
__________________________________
Starosta města Dašice