Povodňový plán města Dobruška



Organizace povodňové služby

Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.

Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:

  • Mimo období povodně je povodňovým orgánem Městský úřad Dobruška.
  • Po dobu povodní je povodňovým orgánem Povodňová komise města Dobruška.

V době povodně tj. od okamžiku vyhlášení II. stupně povodňové aktivity (stavu pohotovosti) a při III. stupni povodňové aktivity (stav ohrožení) až do okamžiku odvolání povodňové aktivity, rozhodují o opatřeních na ochranu před povodněmi místo orgánů obcí, příslušné povodňové komise.

Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise města a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat.

Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.

Povodňovou ochranu na území města Dobruška bude řídit povodňová komise města Dobruška, v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Dobruška.

Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise města Dobruška:

  • povodňové komisi ORP Dobruška
  • povodňovým komisím obcí Pohoří, České Meziříčí, Očelice a Semechnice
  • KOPIS Královéhradeckého kraje
  • fyzickým a právnickým osobám na území města, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)

Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise města Dobruška od:

  • předpovědní povodňové služby
  • obcí Podbřezí a Val, které se nacházejí na vodních tocích nad městem
  • povodňové komise ORP Dobruška
  • hlídkové služby
  • pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
  • případně od KOPIS Královéhradeckého kraje

Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán města Dobruška obdržet:

  • od povodňového orgánu ORP Dobruška
  • na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
  • z internetu (http://www.pla.cz , http://www.chmi.cz)
  • od HZS Královéhradeckého kraje
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komise a Jednacího řádu povodňové komise města Dobruška.

Zahájení činnosti povodňové komise města Dobruška včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:

  • Povodňové orgány obcí Pohoří, České Meziříčí, Očelice a Semechnice
  • Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Dobruška
  • Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
  • KOPIS HZS Královéhradeckého kraje
  • Vodohospodářský dispečink Povodí Labe, státní podnik
  • Správce vodních toků – Lesy České republiky, státní podnik, Povodí Labe, státní podnik

Předseda povodňové komise - starosta města:

  • řídí a koordinuje činnost celé povodňové komise města podle povodňového plánu
  • organizuje přípravu města na přirozené a zvláštní povodně
  • vydává příkazy ostatním členů povodňové komise a rozhoduje o všech zásadních otázkách a opatřeních k minimalizaci dopadů vzniklé povodňové situace
  • zodpovídá za přijetí potřebných opatření k včasnému varování fyzických a právnických osob o vniklé situaci a v případě nutnosti organizuje evakuaci osob před hrozícím nebezpečím
  • podle vniklé situace rozhoduje o aktivaci dalších povodňových orgánů, případně krizového štábu města
  • rozhoduje o efektivním využití a nasazení vlastních mechanizačních prostředků a osádek
  • formou vydání nařízení města vyžaduje dobrovolnou pomoc od fyzických a právnických osob v rámci města
  • zabezpečuje součinnost s  povodňovou komisí Královéhradeckého kraje a povodňovými komisemi sousedních obcí. Informuje je o vzniklé situaci
  • zabezpečuje další úkoly, které povodňové komisi vyplývají po vyhlášení jednotlivých stupňů povodňové aktivity
  • v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise nebo pověřený člen PK

Povinnosti povodňové komise města Dobruška:

  • řeší povodňovou situaci na území města v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
  • organizuje sběr informací o povodňové situaci na území města Dobruška
  • je ve spojení a předává informace a návrhy povodňovým komisím obcí Pohoří, České Meziříčí, Očelice a Semechnice, ležících níže na vodních tocích a povodňové komisi ORP Dobruška
  • organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední obce o nebezpečí a průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS
  • organizuje hlídkovou službu na území města Dobruška
  • organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech města Dobruška
  • spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
  • monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
  • zajišťuje prvotní dokumentační práce na území města Dobruška
  • zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
  • podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
  • zajišťuje nasazení sil a prostředků na území města Dobruška
  • organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území města Dobruška
  • vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
  • zajišťuje organizaci evakuace na území města Dobruška
  • spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území města Dobruška
  • zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
  • pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti města, vyžádá další pomoc u HZS Královéhradeckého kraje a u povodňového orgánu ORP Dobruška
  • zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území města Dobruška
  • organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území města Dobruška
  • zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
  • vede přehled o evakuovaných osobách na území města Dobruška (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
  • zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území města Dobruška
  • provádí evidenční a dokumentační práce na území města Dobruška
  • zjišťuje rozsah povodňových škod na území města Dobruška a zajišťuje jejich evidenci (majetek města, státu, právnických a fyzických osob)
  • vede přehled o povodní postižených osobách na území města Dobruška
  • připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území města Dobruška

Ostatní účastníci ochrany před povodněmi

Příloha: Plán spojení na důležité organizace
  1. Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Hradec Králové (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
  2. Povodí Labe, státní podnik (správce povodí a vodních toků)
  3. Lesy České republiky, státní podnik (správce vodních toků)
  4. Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
  5. Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
  6. Hasičský záchranný sbor Královéhradeckého kraje, územní odbor Rychnov nad Kněžnou
  7. Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Dobruška
  8. Složky Armády ČR
  9. Orgány ochrany veřejného zdraví
  10. Krajská hygienická stanice Královéhradeckého kraje
  11. Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.

 

Zabezpečení vlastní hlásné služby

Město provozuje lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a vyrozumění obyvatelstva (JSVI), budovaný Ministerstvem vnitra ČR – GŘ HZS. Varovné signály z JSVI (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a vyrozumívacího systému.

Lokální varovný systém zahrnuje hlásiče místního informačního systému, kterým je schopen starosta / předseda povodňové komise, případně jiný pověřený člen varovat nebo předat jiné pokyny fyzickým a právnickým osobám a organizacím, které jsou dotčeny povodní.

Činnost obyvatelstva při povodni

V závislosti na hrozící/vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:

Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):

  • zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
  • řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
  • aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
  • informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)

Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):

  • připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
  • podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
  • připravit vyvedení hospodářských zvířat
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
  • v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody

Při vyhlášení evakuace:

  • upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
  • zabezpečit dům/byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
  • vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuace (pěšky/vozidlem)

Opatření k ochraně životního prostředí:

  • Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
  • Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.