Organizace povodňové služby
Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány
Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:
- mimo období povodně je povodňovým orgánem Obecní úřad Dýšina.
- po dobu povodní je povodňovým orgánem povodňová komise obce Dýšina.
V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád.
Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise obce a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat. Povodňový orgán obce je podřízen povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Plzeň.
Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.
Povodňovou ochranu na území obce Dýšina bude řídit povodňová komise obce Dýšina, v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Plzeň.
Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise obce Dýšina:
- povodňové komisi ORP Plzeň
- povodňové komisi obce Chrást
- KOPIS Plzeňského kraje
- fyzickým a právnickým osobám na území obce, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)
Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise obce Dýšina od:
- předpovědní povodňové služby
- obcí Ejpovice, Klabava a města Rokycany, které se nachází na vodním toku nad obcí
- povodňové komise ORP Plzeň
- hlídkové služby
- pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
- případně od KOPIS Plzeňského kraje
Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán obce Dýšina obdržet:
- od povodňového orgánu ORP Plzeň
- na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
- z internetu (http://www.pvl.cz , http://www.chmi.cz)
- od HZS Plzeňského kraje
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komise a Jednacího řádu povodňové komise obce Dýšina.
Zahájení činnosti povodňové komise obce Dýšina včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:
- Povodňový orgán obce Chrást
- Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Plzeň
- Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
- KOPIS HZS Plzeňského kraje
- Vodohospodářský dispečink Povodí Vltavy, státní podnik
- Správci vodních toků – Lesy České republiky, s. p., Povodí Vltavy, státní podnik
Předseda povodňové komise - starosta obce:
- rozhoduje o svolání povodňové komise
- řídí činnost povodňové komise
- organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
- svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu
- rozděluje úkoly členům povodňové komise
- na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
- vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity na území obce Dýšina
- schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
- rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území obce Dýšina
- rozhoduje o přidělení humanitární pomoci na území obce Dýšina
- v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise, nebo jím pověřený člen PK.
Povinnosti povodňové komise obce Dýšina:
- řeší povodňovou situaci na území obce v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
- organizuje sběr informací o povodňové situaci na území obce Dýšina
- je ve spojení a předává informace a návrhy povodňové komisi obce Chrást, ležící níže na vodním toku, a povodňové komisi ORP Plzeň
- organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední obce o nebezpečí a průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS
- organizuje hlídkovou službu na území obce Dýšina
- organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech obce Dýšina
- spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
- monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
- zajišťuje prvotní dokumentační práce na území obce Dýšina
- zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
- podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
- zajišťuje nasazení sil a prostředků na území obce Dýšina
- organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území obce Dýšina
- vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
- zajišťuje organizaci evakuace na území obce Dýšina
- spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území obce Dýšina
- zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
- pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti obce, vyžádá další pomoc u HZS Plzeňského kraje a u povodňového orgánu ORP Plzeň
- zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území obce Dýšina
- organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území obce Dýšina
- zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
- vede přehled o evakuovaných osobách na území obce Dýšina (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
- zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území obce Dýšina
- provádí evidenční a dokumentační práce na území obce Dýšina
- zjišťuje rozsah povodňových škod na území obce Dýšina a zajišťuje jejich evidenci (majetek obce, státu, právnických a fyzických osob)
- vede přehled o povodní postižených osobách na území obce Dýšina
- připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území obce Dýšina
Ostatní účastníci ochrany před povodněmi
Příloha: Plán spojení na důležité organizace
- Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Plzeň (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
- Povodí Vltavy, státní podnik (správce povodí a vodních toků)
- Lesy České republiky, s. p. (správce vodních toků)
- Vlastníci (uživatelé) nebo správci pozemků a staveb v ohroženém území
- Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
- Hasičský záchranný sbor Plzeňského kraje, územní odbor Plzeň
- Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Plzeň 4
- Složky Armády ČR
- Orgány ochrany veřejného zdraví
- Krajská hygienická stanice Plzeňského kraje
- Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.
Zabezpečení vlastní hlásné služby
Obec provozuje lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a informování obyvatelstva (JSVI), budovaný Ministerstvem vnitra ČR – GŘ HZS. Varovné signály z JSVI (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a informačního systému.
Lokální varovný systém zahrnuje hlásiče místního informačního systému, kterým je schopen starosta / předseda povodňové komise, případně jiný pověřený člen varovat nebo předat jiné pokyny fyzickým a právnickým osobám a organizacím, které jsou dotčeny povodní.
Činnost obyvatelstva při povodni
V závislosti na hrozící/vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:
Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):
- zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
- řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
- aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
- informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
- připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)
Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):
- připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
- podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
- připravit vyvedení hospodářských zvířat
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
- zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
- v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody
K zajištění ochrany před povodněmi je každý povinen umožnit vstup, případně vjezd na své pozemky, popřípadě stavby těm, kteří řídí, koordinují a provádějí zabezpečovací a záchranné práce, přispět na příkaz povodňových orgánů osobní a věcnou pomocí k ochraně životů a majetku před povodněmi a řídit se příkazy povodňových orgánů (§63, odst. 3, vodního zákona).
Při vyhlášení evakuace:
- upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
- zabezpečit dům/byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
- vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuace (pěšky/vozidlem)
Všechny osoby nacházející se v objektech určených k evakuaci jsou povinny uposlechnout pokynu k evakuaci. Velitel evakuace je povinen se ujistit, že všechny osoby nacházející se v objektu uposlechly tento pokyn.
Opatření k ochraně životního prostředí (týká se především ohrožujících objektů uvedených v kap. Charakteristika ohrožených objektů):
- Před povodní: Zajištění nebezpečných látek (např. pohonné hmoty, olej). Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
- Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu ŽP.