Organizace povodňové služby
Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.
Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:
- Mimo období povodně je povodňovým orgánem Městský úřad Fulnek.
- Po dobu povodní je povodňovým orgánem povodňová komise města Fulnek.
V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád.
Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise obce a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat. Povodňový orgán města je podřízen povodňovému orgánu města - povodňové komisi ORP Odry.
Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.
Povodňovou ochranu na území města Fulnek bude řídit povodňová komise města Fulnek, v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Odry.
Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise města Fulnek:
- povodňové komisi ORP Odry
- povodňovým komisím městům Hladké Životice, Pustějov a Kujavy
- IBC HZS Moravskoslezského kraje
- fyzickým a právnickým osobám na území města, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)
Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise města Fulnek od:
- předpovědní povodňové služby
- obcí Větřkovice, Březová, Odry a Hěřmanice u Oder, které se nacházejí na vodních tocích nad městem
- povodňové komise ORP Odry
- hlídkové služby
- pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
- případně od IBC Moravskoslezského kraje
Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán města Fulnek obdržet:
- od povodňového orgánu ORP Odry
- na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
- z internetu (http://www.pod.cz, http://www.chmi.cz)
- od HZS Moravskoslezského kraje
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komise a Jednacího řádu povodňové komise města Fulnek.
Zahájení činnosti povodňové komise města Fulnek včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:
- Povodňové orgány obcí Hladké Životice, Kujavy a Pustějov
- Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Odry
- Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
- IBC HZS Moravskoslezského kraje
- Vodohospodářský dispečink Povodí Odry, státní podnik
- Správce vodních toků – Lesy České republiky, s. p., Povodí Odry, státní podnik
Předseda povodňové komise - starosta města:
- rozhoduje o svolání povodňové komise
- řídí činnost povodňové komise
- organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
- svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu
- rozděluje úkoly členům povodňové komise
- na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
- vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity na území města Fulnek
- schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
- rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území města Fulnek
- rozhoduje o přidělení humanitární pomoci na území města Fulnek
- v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise nebo pověřený člen PK
Povinnosti povodňové komise města Fulnek:
- řeší povodňovou situaci na území města v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
- organizuje sběr informací o povodňové situaci na území města Fulnek
- je ve spojení a předává informace a návrhy povodňovým komisím obcí Hladké Životice, Kujavy a Pustějov, ležících níže na vodních tocích a povodňové komisi ORP Odry
- organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední města o nebezpečí a průběhu povodně, správce povodí, správce vodních toků, ČHMÚ a HZS
- organizuje hlídkovou službu na území města Fulnek
- organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech města Fulnek
- spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
- monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
- zajišťuje prvotní dokumentační práce na území města Fulnek
- zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
- podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
- zajišťuje nasazení sil a prostředků na území města Fulnek
- organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území města Fulnek
- vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
- zajišťuje organizaci evakuace na území města Fulnek
- spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území města Fulnek
- zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
- pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti města, vyžádá další pomoc u HZS Moravskoslezského kraje a u povodňového orgánu ORP Odry
- zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území města Fulnek
- organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území města Fulnek
- zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
- vede přehled o evakuovaných osobách na území města Fulnek (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
- zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území města Fulnek
- provádí evidenční a dokumentační práce na území města Fulnek
- zjišťuje rozsah povodňových škod na území města Fulnek a zajišťuje jejich evidenci (majetek města, státu, právnických a fyzických osob)
- vede přehled o povodní postižených osobách na území města Fulnek
- připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území města Fulnek
Ostatní účastníci ochrany před povodněmi
Příloha: Plán spojení na důležité organizace
- Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Ostrava (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
- Povodí Odry, státní podnik (správce povodí a vodních toků)
- Lesy České republiky, s. p. (správce vodních toků)
- Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
- Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
- Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje, územní odbor Nový Jičín
- Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Fulnek
- Složky Armády ČR
- Orgány ochrany veřejného zdraví
- Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje
- Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.
Zabezpečení vlastní hlásné služby
Město provozuje lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a informování obyvatelstva (JSVI), budovaný Ministerstvem vnitra ČR – GŘ HZS. Varovné signály z JSVI (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a informačního systému.
Lokální varovný systém zahrnuje hlásiče místního informačního systému, kterým je schopen starosta / předseda povodňové komise, případně jiný pověřený člen varovat nebo předat jiné pokyny fyzickým a právnickým osobám a organizacím, které jsou dotčeny povodní.
Činnost obyvatelstva při povodni
V závislosti na hrozící / vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:
Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):
- zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
- řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
- aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
- informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
- připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)
Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):
- připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
- podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
- připravit vyvedení hospodářských zvířat
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
- zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
- v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody
Při vyhlášení evakuace:
- upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
- zabezpečit dům / byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
- vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuace (pěšky / vozidlem)
Opatření k ochraně životního prostředí (týká se především ohrožujících objektů uvedených v kapitole Charakteristika ohrožených objektů):
- Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
- Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.