Organizace povodňové služby
Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.
Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:
- Mimo období povodně je povodňovým orgánem Obecní úřad Jakubov
- Po dobu povodní je povodňovým orgánem povodňová komise obce Jakubov
V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád.
Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise obce a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat. Povodňový orgán obce je podřízen povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Moravské Budějovice.
Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.
Povodňovou ochranu na území obce Jakubov bude řídit povodňová komise obce Jakubov, v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Moravské Budějovice.
Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise obce Jakubov:
- povodňové komisi ORP Moravské Budějovice
- povodňové komisi obce Litohoř
- KOPIS kraje Vysočina
- fyzickým a právnickým osobám na území obce, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)
Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise obce Jakubov od:
- předpovědní povodňové služby
- obcí Lesonice a Martínkov, které se nacházejí na vodních tocích nad obcí
- povodňové komise ORP Moravské Budějovice
- hlídkové služby
- pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
- případně od KOPIS kraje Vysočina
Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán obce Jakubov obdržet:
- od povodňového orgánu ORP Moravské Budějovice
- na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
- z internetu (http://www.pmo.cz/, http://www.chmi.cz)
- od HZS kraje Vysočina
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komise a Jednacího řádu povodňové komise obce Jakubov.
Zahájení činnosti povodňové komise obce Jakubov včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:
- Povodňový orgán obce Litohoř
- Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Moravské Budějovice
- Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
- KOPIS HZS kraje Vysočina
- Vodohospodářský dispečink Povodí Moravy, s. p.
- Správce vodních toků – Povodí Moravy, s. p.
Předseda povodňové komise - starosta obce:
- rozhoduje o svolání povodňové komise
- řídí činnost povodňové komise
- organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
- svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu
- rozděluje úkoly členům povodňové komise
- na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
- vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity na území obce Jakubov
- schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
- rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území obce Jakubov
- rozhoduje o přidělení humanitární pomoci na území obce Jakubov
- v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise nebo pověřený člen PK
Povinnosti povodňové komise obce Jakubov:
- řeší povodňovou situaci na území obce v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
- organizuje sběr informací o povodňové situaci na území obce Jakubov
- je ve spojení a předává informace a návrhy povodňové komisi obce Litohoř, ležící níže na vodním toku a povodňové komisi ORP Moravské Budějovice
- organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední obce o nebezpečí a průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS
- organizuje hlídkovou službu na území obce Jakubov
- organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech obce Jakubov
- spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
- monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
- zajišťuje prvotní dokumentační práce na území obce Jakubov
- zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
- podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
- zajišťuje nasazení sil a prostředků na území obce Jakubov
- organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území obce Jakubov
- vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
- zajišťuje organizaci evakuace na území obce Jakubov
- spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území obce Jakubov
- zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
- pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti obce, vyžádá další pomoc u HZS kraje Vysočina a u povodňového orgánu ORP Moravské Budějovice
- zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území obce Jakubov
- organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území obce Jakubov
- zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
- vede přehled o evakuovaných osobách na území obce Jakubov (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
- zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území obce Jakubov
- provádí evidenční a dokumentační práce na území obce Jakubov
- zjišťuje rozsah povodňových škod na území obce Jakubov a zajišťuje jejich evidenci (majetek obce, státu, právnických a fyzických osob)
- vede přehled o povodní postižených osobách na území obce Jakubov
- připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území obce Jakubov
Ostatní účastníci ochrany před povodněmi
Příloha: Plán spojení na důležité organizace
- Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Brno (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
- Povodí Moravy, s. p. (správce povodí a vodních toků)
- Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
- Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
- Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina, územní odbor Třebíč
- Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Moravské Budějovice
- Složky Armády ČR
- Orgány ochrany veřejného zdraví
- Krajská hygienická stanice kraje Vysočina
- Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.
Zabezpečení vlastní hlásné služby
Obec provozuje lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a informování obyvatelstva (JSVI), budovaný Ministerstvem vnitra ČR – GŘ HZS. Varovné signály z JSVI (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a informačního systému.
Lokální varovný systém zahrnuje hlásiče místního informačního systému, kterým je schopen starosta / předseda povodňové komise, případně jiný pověřený člen varovat nebo předat jiné pokyny fyzickým a právnickým osobám a organizacím, které jsou dotčeny povodní.
Činnost obyvatelstva při povodni
V závislosti na hrozící / vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:
Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):
- zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
- řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
- aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
- informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
- připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)
Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):
- připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
- podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
- připravit vyvedení hospodářských zvířat
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
- zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
- v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody
Při vyhlášení evakuace:
- upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
- zabezpečit dům / byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
- vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuace (pěšky / vozidlem)
Opatření k ochraně životního prostředí (týká se především ohrožujících objektů uvedených v kapitole Charakteristika ohrožených objektů):
- Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
- Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.