Statut povodňového orgánu
Článek 1
Úvodní ustanovení
Rada města Krupka je v době povodní povodňovým orgánem města podle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a v systému povodňové ochrany je podřízena povodňové komisi ORP Teplice.
Článek 2
Složení povodňového orgánu
Povodňový orgán působí ve složení
- předseda: starosta města Krupka
- místopředseda: místostarosta města Krupka
- členové: ostatní členové rady města Krupka
Článek 3
Činnost povodňového orgánu
Povodňový orgán řídí, koordinuje, kontroluje a přijímá opatření k ochraně před povodněmi, pokud povodeň zasáhne území města Krupka.
Za tím účelem:
- Zajišťuje vypracování povodňového plánu města Krupka, který je základním dokumentem pro její činnost
- Účastní se hlásné a hlídkové povodňové služby, informuje o nebezpečí a průběhu povodně povodňový orgán ORP a právnické a fyzické osoby na území města Krupka, správce vodních toků, KOPIS HZS Ústeckého kraje a obce níže po toku
- Na svém území vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity
- Oznamuje povodňové komisi ORP Teplice den a hodinu zahájení a ukončení činnosti a dále oznamuje rozsah požadované spolupráce
- Doporučuje mimořádné manipulace na území města nad rámec schváleného manipulačního řádu
- Vyžaduje pomoc orgánů, právnických a fyzických osob
- Koordinuje provádění záchranných a zabezpečovacích prací na území města
- Při vyhlášení stavu nebezpečí nebo nouzového stavu na vymezeném území nebo stavu ohrožení státu předá řízení záchranných a likvidačních prací krizovému štábu
- Vyžaduje pomoc IZS a Armády ČR prostřednictvím nadřízeného povodňového orgánu
- Vede záznamy v povodňové knize, uložené u starosty
- Zajišťuje nutnou zdravotnickou a hygienickou péči, organizuje dopravu a další povodní narušené funkce na území města Krupka, nutnou evakuaci, náhradní zásobování, ubytování a stravování
- K operativnímu plnění úkolů si může vytvořit pracovní štáb
- Zpracovává zprávu o povodni a předkládá ji nadřízenému povodňovému orgánu
- Provádí prohlídky po povodni
Článek 4
Jednání povodňového orgánu
- Povodňový orgán se schází k projednávání potřebných opatření podle povodňové situace, jakož i mimo období povodní k projednávání závažných otázek k zabezpečení ochrany před povodněmi, zpravidla 1x ročně
- Předseda povodňového orgánu je povinen ji svolat, pokud o to požádá člen, místopředseda
- Povodňový orgán jedná podle jednacího řádu, který je součástí povodňového plánu
- Povodňový orgán si může přizvat k jednání představitele dalších orgánů veřejné správy a zástupce odborných organizací (na žádost ORP, Povodí)
- Závěry z jednání povodňového orgánu přijímá formou usnesení, doporučení
- Sídlem je Městský úřad Krupka, v případě potřeby může být jednání svolána i do jiného místa
Článek 5
Předseda povodňového orgánu
- Svolává povodňový orgán
- Řídí jednání povodňového orgánu
- Odpovídá za činnost povodňového orgánu nadřízené povodňové komisi
- Dává pokyn vedoucímu pracovního štábu pro jeho činnost
- Může nařídit neodkladná opatření při nebezpečí z prodlení, která předkládá dodatečně povodňovému orgánu ke schválení
- Zodpovídá za zpracování povodňového plánu města Krupka
- Zodpovídá za organizaci a koordinaci záchranných a zabezpečovacích prací na území města Krupka
- Zodpovídá za informovanost o nebezpečí a průběhu povodně dle bodu 2 čl. 3 - činnost povodňového orgánu
- Vyhlašuje SPA v rámci územní působnosti
- Vyžaduje pomoc IZS a AČR, v případě nebezpečí z prodlení
- Vyžaduje a nařizuje pomoc od orgánů právnických osob a fyzických osob
- Schvaluje souhrnnou zprávu o povodni na území města, včetně analýzy rozsahu a výše škod a účelnosti provedených opatření
- Podepisuje doklady o majetkové újmě vzniklé za povodňové situace v důsledku opatření z nařízení povodňového orgánu
- Odpovídá za aktualizaci povodňového plánu města Krupka
- Schvaluje povodňový plán města Krupka
- Prověřuje připravenost účastníků povodňové ochrany na území města Krupka
- Navrhuje orgánům krizového řízení vyhlášení krizového stavu
Článek 6
Místopředseda povodňového orgánu
- Dle pokynu předsedy povodňového orgánu zajišťuje svolání povodňového orgánu
- Sestavuje zápisy z jednání povodňového orgánu
- Zajišťuje součinnost mezi povodňovým orgánem a pracovním štábem
- Zajišťuje vedení povodňové knihy, kontroluje zápisy v povodňové knize
- Zajišťuje soustředění Povodňových plánů vlastníků nemovitostí na území města Krupka
- Soustřeďuje zprávy hlídkové služby, fyzických a právnických osob o povodňové situaci jako podklad pro činnost povodňového orgánu
- Soustřeďuje podklady pro zprávy o povodňové situaci z území
- Soustřeďuje podklady pro doložení majetkové újmy
- Zajišťuje činnost sekretariátu povodňového orgánu
Článek 7
Spolupráce povodňového orgánu s ostatními orgány, organizacemi a občany
K zajištění úkolů souvisejících se zmírněním průběhu povodní a škod jimi způsobených, může povodňový orgán v období, kdy vykonává svou činnost, vyžadovat v rozsahu stanoveném právními předpisy a schváleným povodňovým plánem pomoc složek IZS, jakož i pomoc ostatních orgánů, právnických a fyzických osob.
Článek 8
Zabezpečení činnosti povodňového orgánu
K zabezpečení činnosti povodňového orgánu slouží za povodní veškeré síly a prostředky, které má městský úřad k dispozici. O jejich nasazení a využití rozhoduje předseda povodňového orgánu.
Článek 9
Závěrečná ustanovení
Tento statut nabývá účinnosti schválením povodňovým orgánem města Krupka dne __________
V Krupce dne ___________
__________________________________
Starosta města Krupka