Organizace povodňové služby
Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.
Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:
- Mimo období povodně je povodňovým orgánem Obecní úřad Kunčice nad Labem.
- Po dobu povodní je povodňovým orgánem povodňová komise obce Kunčice nad Labem.
V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád.
Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise obce a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat. Povodňový orgán obce je podřízen povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Vrchlabí.
Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.
Povodňovou ochranu na území obce Kunčice nad Labem bude řídit povodňová komise obce Kunčice nad Labem, v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Vrchlabí.
Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise obce Kunčice nad Labem:
- povodňové komisi ORP Vrchlabí
- povodňovým komisím obce Klášterská Lhota a města Hostinné
- KOPIS Královéhradeckého kraje
- fyzickým a právnickým osobám na území obce, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)
Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise obce Kunčice nad Labem od:
- předpovědní povodňové služby
- města Vrchlabí, které se nachází na vodním toku nad obcí
- povodňové komise ORP Vrchlabí
- hlídkové služby
- pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
- případně od KOPIS Královéhradeckého kraje
Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán obce Kunčice nad Labem obdržet:
- od povodňového orgánu ORP Vrchlabí
- na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
- z internetu (http://www.pla.cz, http://www.chmi.cz)
- od HZS Královéhradeckého kraje
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komise a Jednacího řádu povodňové komise obce Kunčice nad Labem.
Zahájení činnosti povodňové komise obce Kunčice nad Labem včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:
- Povodňové orgány obce Klášterská Lhota a města Hostinné
- Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Vrchlabí
- Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
- KOPIS HZS Královéhradeckého kraje
- Vodohospodářský dispečink Povodí Labe, státní podnik
- Správce vodních toků – Lesy České republiky, s. p., Povodí Labe, státní podnik
Předseda povodňové komise - starosta obce:
- rozhoduje o svolání povodňové komise
- řídí činnost povodňové komise
- organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
- svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu
- rozděluje úkoly členům povodňové komise
- na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
- vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity na území obce Kunčice nad Labem
- schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
- rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území obce Kunčice nad Labem
- rozhoduje o přidělení humanitární pomoci na území obce Kunčice nad Labem
- v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise nebo pověřený člen PK
Povinnosti povodňové komise obce Kunčice nad Labem:
- řeší povodňovou situaci na území obce v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
- organizuje sběr informací o povodňové situaci na území obce Kunčice nad Labem
- je ve spojení a předává informace a návrhy povodňovým komisím obce Klášterská Lhota a města Hostinné, ležících níže na vodním toku a povodňové komisi ORP Vrchlabí
- organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední obce o nebezpečí a průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS
- organizuje hlídkovou službu na území obce Kunčice nad Labem
- organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech obce Kunčice nad Labem
- spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
- monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
- zajišťuje prvotní dokumentační práce na území obce Kunčice nad Labem
- zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
- podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
- zajišťuje nasazení sil a prostředků na území obce Kunčice nad Labem
- organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území obce Kunčice nad Labem
- vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
- zajišťuje organizaci evakuace na území obce Kunčice nad Labem
- spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území obce Kunčice nad Labem
- zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
- pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti obce, vyžádá další pomoc u HZS Královéhradeckého kraje a u povodňového orgánu ORP Vrchlabí
- zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území obce Kunčice nad Labem
- organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území obce Kunčice nad Labem
- zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
- vede přehled o evakuovaných osobách na území obce Kunčice nad Labem (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
- zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území obce Kunčice nad Labem
- provádí evidenční a dokumentační práce na území obce Kunčice nad Labem
- zjišťuje rozsah povodňových škod na území obce Kunčice nad Labem a zajišťuje jejich evidenci (majetek obce, státu, právnických a fyzických osob)
- vede přehled o povodní postižených osobách na území obce Kunčice nad Labem
- připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území obce Kunčice nad Labem
Ostatní účastníci ochrany před povodněmi
Příloha: Plán spojení na důležité organizace
- Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Hradec Králové (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
- Povodí Labe, státní podnik (správce povodí a vodních toků)
- Lesy České republiky, s. p. (správce vodních toků)
- Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
- Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
- Hasičský záchranný sbor Královéhradeckého kraje, územní odbor Trutnov
- Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Hostinné
- Složky Armády ČR
- Orgány ochrany veřejného zdraví
- Krajská hygienická stanice Královéhradeckého kraje
- Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.
Zabezpečení vlastní hlásné služby
Obec provozuje lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a informování obyvatelstva (JSVI), budovaný Ministerstvem vnitra ČR – GŘ HZS. Varovné signály z JSVI (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a informačního systému.
Činnost obyvatelstva při povodni
V závislosti na hrozící / vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:
Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):
- zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
- řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
- aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
- informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
- připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)
Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):
- připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
- podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
- připravit vyvedení hospodářských zvířat
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
- zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
- v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody
Při vyhlášení evakuace:
- upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
- zabezpečit dům / byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
- vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuace (pěšky / vozidlem)
Opatření k ochraně životního prostředí (týká se především ohrožujících objektů uvedených v kapitole Charakteristika ohrožených objektů):
- Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
- Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.