Organizace povodňové služby
Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.
Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:
- Mimo období povodně je povodňovým orgánem Městský úřad Louny.
- Po dobu povodní je povodňovým orgánem povodňová komise města Louny.
V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád.
Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise města a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat. Povodňový orgán města je podřízen povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Louny.
Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity. Povodňovou ochranu na území města Louny bude řídit povodňová komise města Louny.
Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise města Louny:
- povodňové komisi ORP Louny
- povodňovým komisím obcí Vršovice, Černčice, Obora a Chlumčany
- KOPIS Ústeckého kraje
- fyzickým a právnickým osobám na území města, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)
Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise města Louny od:
- předpovědní povodňové služby
- obcí Dobroměřice, Lenešice, Vinařice a Postoloprty, které se nacházejí na vodních tocích nad městem
- povodňové komise ORP Louny
- hlídkové služby
- pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
- případně od KOPIS Ústeckého kraje
Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán města Louny obdržet:
- od povodňového orgánu ORP Louny
- na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
- z internetu (http://www.poh.cz, http://www.chmi.cz)
- od HZS Ústeckého kraje
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komise a Jednacího řádu povodňové komise města Louny.
Zahájení činnosti povodňové komise města Louny včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:
- Povodňové orgány obcí Vršovice, Obora, Černčice a Chlumčany
- Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Louny
- Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
- KOPIS HZS Ústeckého kraje
- Vodohospodářský dispečink Povodí Ohře, státní podnik
- Správce vodních toků – Lesy České republiky, s. p., Povodí Ohře, státní podnik
Předseda povodňové komise - starosta města:
- rozhoduje o svolání povodňové komise
- řídí činnost povodňové komise
- organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
- rozděluje úkoly členům povodňové komise
- na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
- vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity na území města Louny
- schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
- rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území města Louny
- rozhoduje o přidělení humanitární pomoci na území města Louny
- v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise nebo pověřený člen PK
Povinnosti povodňové komise města Louny:
- řeší povodňovou situaci na území města v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
- organizuje sběr informací o povodňové situaci na území města Louny
- je ve spojení a předává informace a návrhy povodňovým komisím obcí Vršovice, Obora, Černčice a Chlumčany, ležících níže na vodních tocích a povodňové komisi ORP Louny
- organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední obce o nebezpečí a průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS
- organizuje hlídkovou službu na území města Louny
- organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech města Louny
- spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
- monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
- zajišťuje prvotní dokumentační práce na území města Louny
- zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (Tajemník PK, předsedou pověřený člen PK)
- podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
- zajišťuje nasazení sil a prostředků na území města Louny
- organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území města Louny
- vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
- zajišťuje organizaci evakuace na území města Louny
- spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území města Louny
- zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
- pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti města, vyžádá další pomoc u HZS Ústeckého kraje a u povodňového orgánu ORP Louny
- zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území města Louny
- organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území města Louny
- zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
- vede přehled o evakuovaných osobách na území města Louny (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
- zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území města Louny
- provádí evidenční a dokumentační práce na území města Louny
- zjišťuje rozsah povodňových škod na území města Louny a zajišťuje jejich evidenci (majetek města, státu, právnických a fyzických osob)
- vede přehled o povodní postižených osobách na území města Louny
- připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území města Louny
Ostatní účastníci ochrany před povodněmi
Příloha: Plán spojení na důležité organizace
- Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Ústí nad Labem (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
- Povodí Ohře, státní podnik (správce povodí a vodních toků)
- Lesy České republiky, s. p. (správce vodních toků)
- Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
- Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
- Hasičský záchranný sbor Ústeckého kraje, územní odbor Žatec
- Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Louny
- Složky Armády ČR
- Krajská hygienická stanice Ústeckého kraje
- Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.
Zabezpečení vlastní hlásné služby
Hlásnou povodňovou službu organizuje v souladu s ustanoveními vodního zákona město Louny a povodňový orgán ORP Louny společně s účastníky ochrany před povodněmi. Ke splnění tohoto úkolu organizuje město Louny povodňovou hlídkovou službu v případě potřeby s cílem včasného varování obyvatelstva ve správním obvodě města a jeho částech. Tuto hlídkovou službu vykonává MP Louny.
Činnost obyvatelstva při povodni
V závislosti na hrozící / vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:
Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):
- zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
- řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
- aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
- informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
- připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)
Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):
- připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu
- podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
- připravit vyvedení hospodářských zvířat
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
- zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
- v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody
Při vyhlášení evakuace:
- upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
- zabezpečit dům / byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
- vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuace (pěšky / vozidlem)
Opatření k ochraně životního prostředí (týká se především ohrožujících objektů uvedených v kapitole Charakteristika ohrožených objektů):
- Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
- Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků ve spolupráci humanitárními organizacemi. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.