Organizace povodňové služby
Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.
Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:
- Mimo období povodně je povodňovým orgánem Úřad městyse Mladkov.
- Po dobu povodní je povodňovým orgánem povodňová komise městyse Mladkov.
V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád.
Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise městyse a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat. Povodňový orgán městyse je podřízen povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Králíky.
Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.
Povodňovou ochranu na území městyse Mladkov bude řídit povodňová komise městyse Mladkov, v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Králíky.
Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise městyse Mladkov:
- povodňové komisi ORP Králíky
- povodňovým komisím obce Těchonín a města Jablonné nad Orlicí
- operačnímu středisku HZS Pardubického kraje, územnímu odboru Ústí nad Orlicí
- fyzickým a právnickým osobám na území městyse, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)
Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise městyse Mladkov od:
- předpovědní povodňové služby
- obce Lichkov, která se nachází na vodním toku nad městysem
- povodňové komise ORP Králíky
- hlídkové služby
- pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
- případně od HZS Pardubického kraje, územního odboru Ústí nad Orlicí
Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může Povodňový orgán městyse Mladkov obdržet:
- od povodňového orgánu ORP Králíky
- na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
- z internetu (http://www.pla.cz , http://www.chmi.cz)
- od HZS Pardubického kraje
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komise a Jednacího řádu povodňové komise městyse Mladkov.
Zahájení činnosti povodňové komise městyse Mladkov včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:
- Povodňové orgány obce Těchonín a města Jablonné nad Orlicí
- Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Králíky
- Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
- KOPIS HZS Pardubického kraje
- Vodohospodářský dispečink Povodí Labe, státní podnik
- Správce vodních toků – Lesy České republiky, s. p., Povodí Labe, státní podnik
Předseda povodňové komise - starosta městyse:
- rozhoduje o svolání povodňové komise
- řídí činnost povodňové komise
- organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
- svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu
- rozděluje úkoly členům povodňové komise
- na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
- vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity v územním obvodu městyse Mladkov
- schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
- rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území městyse Mladkov
- rozhoduje o přidělení humanitární pomoci v územním obvodu městyse Mladkov
- v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise
Povinnosti povodňové komise městyse Mladkov:
- řeší povodňovou situaci ve svém územním obvodu v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
- organizuje sběr informací o povodňové situaci na území městyse Mladkov
- je ve spojení a předává informace a návrhy povodňovým komisím obce Těchonín a města Jablonné nad Orlicí, ležících níže na vodních tocích a povodňové komisi ORP Králíky
- organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední obce o nebezpečí a průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS
- organizuje hlídkovou službu na území městyse Mladkov
- organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech městyse Mladkov
- spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
- monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
- zajišťuje prvotní dokumentační práce na území městyse Mladkov
- zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
- podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
- zajišťuje nasazení sil a prostředků na území městyse Mladkov
- organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území městyse Mladkov
- vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
- zajišťuje organizaci evakuace na území městyse Mladkov
- spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území městyse Mladkov
- zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
- pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti městyse, vyžádá další pomoc u povodňového orgánu ORP Králíky
- zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území městyse Mladkov
- organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území městyse Mladkov
- zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
- vede přehled o evakuovaných osobách na území městyse Mladkov (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
- zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území městyse Mladkov
- provádí evidenční a dokumentační práce na území městyse Mladkov
- zjišťuje rozsah povodňových škod na území městyse Mladkov a zajišťuje jejich evidenci (majetek městyse, státu, právnických a fyzických osob)
- vede přehled o povodní postižených osobách na území městyse Mladkov
- připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území městyse Mladkov
Ostatní účastníci ochrany před povodněmi
Příloha: Plán spojení na důležité organizace
- Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Hradec Králové (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
- Povodí Labe, státní podnik (správce povodí a vodních toků)
- Lesy České republiky, s. p. (správce vodních toků)
- Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
- Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
- Hasičský záchranný sbor Pardubického kraje, územní odbor Ústí nad Orlicí
- Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Králíky
- Složky Armády ČR
- Orgány ochrany veřejného zdraví
- Krajská hygienická stanice Pardubického kraje
- Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.
Zabezpečení vlastní hlásné služby
Městys provozuje lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a informování obyvatelstva (JSVI), budovaný Ministerstvem vnitra ČR – GŘ HZS. Varovné signály z JSVI (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a informačního systému.
Lokální varovný systém zahrnuje hlásiče místního informačního systému, kterým je schopen starosta / předseda povodňové komise, případně jiný pověřený člen varovat nebo předat jiné pokyny fyzickým a právnickým osobám a organizacím, které jsou dotčeny povodní.
Činnost obyvatelstva při povodni
V závislosti na hrozící/vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:
Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):
- zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
- řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
- aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
- informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
- připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)
Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):
- připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
- podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
- připravit vyvedení hospodářských zvířat
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
- zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
- v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody
Při vyhlášení evakuace:
- upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
- zabezpečit dům/byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
- vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuace (pěšky/vozidlem)
Opatření k ochraně životního prostředí (týká se především ohrožujících objektů uvedených v kap. Charakteristika ohrožených objektů):
- Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
- Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.