Povodňový plán SO ORP Odry



Činnost povodňového orgánu v době nebezpečí povodně a při povodni

Dále uvedené činnosti povodňové komise nejsou seřazeny podle priority nebo pořadí provádění, lze je měnit v závislosti na celkové situaci na území SO ORP Odry.

a) Činnost povodňového orgánu SO ORP Odry v době mimo povodeň:

  • zajišťuje zpracování, aktualizaci a doplnění povodňového plánu SO ORP Odry (MěÚ Odry - vodoprávní úřad)
  • organizuje povodňové prohlídky vodních toků (MěÚ Odry - vodoprávní úřad)
  • potvrzuje soulad textové a grafické části povodňových plánů jednotlivých obcí ve SO ORP Odry (MěÚ Odry - vodoprávní úřad)
  • zajišťuje materiální vybavení, technickou přípravu a jiné úkoly související s ochranou před povodněmi (MěÚ Odry - vodoprávní úřad, krizové řízení)
  • seznamuje se s povodňovým plánem a jeho případnými změnami, upřesňuje plán adres a spojení mezi účastníky ochrany před povodněmi (MěÚ Odry - vodoprávní úřad)

b) V případě obdržení upozornění nebo výstrahy ČHMÚ (zpravidla prostřednictvím IBC Moravskoslezského kraje):

  • je nutno věnovat zvýšenou pozornost vodním tokům a vývoji počasí
  • sledovat další zprávy a vývoj situace na internetových stránkách ČHMÚ, Povodí Odry, státní podnik, Lesy České republiky, s. p., Vojenské lesy a statky nebo Ministerstva zemědělství
  • pravidelně sledovat zprávy ve sdělovacích prostředcích o vývoji počasí
Za zabezpečení průběhu činností je zodpovědný předseda povodňové komise ORP Odry, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

c) Činnost povodňového orgánu ORP Odry při vzniku I. SPA:

  • zahajuje činnost hlásné a hlídkové služby ORP Odry
  • zabezpečuje pravidelné informování povodňových orgánů obcí ve SO ORP Odry a sousedních ORP (Bílovec, Nový Jičín), pokud mohou být povodní zasaženy, o vývoji povodňové situace
  • za předpokladu zhoršování povodňové situace upozorní člen pracovní skupiny pro I. a II. SPA všechny členy povodňové komise na situaci a prověří jejich případnou dosažitelnost podle plánů spojení
  • za předpokladu zhoršování povodňové situace prověřuje spojení a dosažitelnost povodňových orgánů sousedních ORP a povodňových orgánů obcí ve SO ORP Odry
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad SO ORP (http://www.pod.cz, http://www.chmi.cz)
  • prověřuje spojení a použitelnost všech mechanizací a materiálu k případnému zásahu na vodních tocích (je možné již některou potřebnou mechanizaci aktivovat - ucpávání některých objektů na tocích a podobně)
  • o vzniklých situacích informuje pravidelně příslušné povodňové orgány obcí ve SO ORP Odry, sousedních ORP (Bílovec, Nový Jičín) a povodňový orgán Moravskoslezského kraje, správce vodních toků (Povodí Odry, státní podnik, Lesy České republiky, s. p., Vojenské lesy a statky, s. p.) a IBC Moravskoslezského kraje
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
  • prověřuje připravenost zasedacích prostor a jejího technického zázemí pro případ nutnosti svolání povodňové komise
  • provádí zápisy v povodňové knize
  • provádí evidenční a dokumentační práce
Za zabezpečení průběhu činností je zodpovědný předseda povodňové komise ORP Odry, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

d) Činnost povodňového orgánu ORP Odry při vzniku II. SPA:

  • zabezpečuje pravidelné informování povodňových orgánů obcí ve SO ORP Odry a sousedních ORP (Bílovec, Nový Jičín), pokud mohou být povodní zasaženy, o vývoji povodňové situace
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad SO ORP (http://www.pod.cz, http://www.chmi.cz)
  • předseda / tajemník povodňové komise ORP Odry nebo jím pověřený člen svolává povodňovou komisi ORP a zahajuje její činnost v případě, že povodeň zasáhne SO ORP Odry a je reálný předpoklad dalšího zhoršování povodňové situace
  • svolání povodňové komise ORP Odry se oznamuje povodňovým orgánům obcí ve SO ORP Odry, sousedních ORP (Bílovec, Nový Jičín) a povodňový orgán Moravskoslezského kraje, správce vodních toků (Povodí Odry, státní podnik, Lesy České republiky, s. p., Vojenské lesy a statky, s. p.) a IBC Moravskoslezského kraje
  • po zvážení situace vyhlašuje II. SPA pro povodní zasaženou oblast. Tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům obcí ve SO ORP Odry, sousedních ORP, povodňovému orgánu Moravskoslezského kraje, správci vodních toků (Povodí Odry, státní podnik, Lesy České republiky, s. p., Vojenské lesy a statky, s. p.) a IBC Moravskoslezského kraje
  • uvádí do pohotovosti majitele všech mechanismů a materiálů s upozorněním na možnou nutnost použití při protipovodňovém zásahu. V případě, že je mechanizace již aktivována operativně řídí její nasazení na potřebných místech (ucpané mosty, mostky a lávky)
  • zajišťuje prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby obcí na území SO ORP Odry a vyhodnocuje získané informace
  • dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise ORP Odry Policii ČR o uzavření těchto úseků silnic
  • upozorňuje na vzniklé povodňové situace povodňové orgány obcí ve SO ORP Odry a sousedních ORP, je s nimi v pravidelném spojení, vzájemně se informují o vývoji povodňové situace
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace, při prognóze dosažení III. SPA prověřuje připravenost prostor pro náhradní ubytování a stravování
  • vede záznamy v povodňové knize
  • provádí evidenční a dokumentační práce
Za zabezpečení průběhu činností je zodpovědný předseda povodňové komise ORP Odry, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

e) Činnost povodňového orgánu ORP Odry při vzniku III. SPA

  • zabezpečuje pravidelné informování povodňových orgánů obcí ve SO ORP Odry a sousedních ORP (Bílovec, Nový Jičín), pokud mohou být povodní zasaženy, o vývoji povodňové situace
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad SO ORP (http://www.pod.cz, http://www.chmi.cz)
  • povodňová komise je nepřetržitě v činnosti a zasedá dle potřeby a aktuálního vývoje povodňové situace, na zasedání může přizvat další odborné osoby, jejichž pomoci je potřeba k provádění nutných protipovodňových zásahů a opatření
  • po zvážení situace vyhlašuje II. SPA pro povodní zasaženou oblast. Tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům obcí ve SO ORP Odry, sousedních ORP, povodňovému orgánu Moravskoslezského kraje, správci vodních toků (Povodí Odry, státní podnik, Lesy České republiky, s. p., Vojenské lesy a statky, s. p.) a IBC Moravskoslezského kraje
  • zajišťuje prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby obcí na území SO ORP Odry a vyhodnocuje získané informace, např. nasazení pracovníků k odstraňování zachycených předmětů na objektech přes vodní toky (mosty, mostky, lávky). Operativně dle potřeby organizuje nasazení všech mechanismů a materiálů k zabezpečení ochrany před povodněmi nebo ke zmírnění následků povodně
  • ve spolupráci s ostatními účastníky ochrany před povodněmi organizuje zabezpečovací a záchranné práce ke zmírnění škodlivých účinků povodně, přijímá opatření ke zmírnění škodlivých účinků povodně
  • koordinuje a řídí činnost ostatních účastníků ochrany před povodněmi
  • vyžaduje v případě nutnosti pomoc fyzických a právnických osob
  • vyžaduje v případě, kdy hrozí nebezpečí z prodlení, pomoc Armády ČR
  • pravidelně se informuje o vývoji situace na vodních tocích u příslušných správců toků a na Centrálním předpovědním pracovišti ČHMÚ Ostrava
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
  • zajišťuje provádění dokumentace během povodně
  • v případě nezvládání povodňové situace již nasazenými prostředky, lze požádat o pomoc u složek IZS
  • podílí se na organizaci zdravotní a hygienické péče
  • vede záznamy v povodňové knize
  • provádí evidenční a dokumentační práce
  • prověřuje připravenost prostor pro náhradní ubytování  stravování
  • v případě nutnosti organizuje evakuaci povodní ohrožených obyvatel, majetku, zvířat. Dále organizuje zdravotní péči, náhradní zásobování, ubytování, stravování, dopravu a další funkce
  • dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise ORP Odry Policii ČR o uzavření těchto úseků silnic
  • v případě, že povodňový orgán ORP vlastními silami nestačí zvládat povodňovou situaci na území SO ORP, vyžaduje u příslušného nadřízeného povodňového orgánu Moravskoslezského kraje nutnou pomoc, případně převzetí řízení organizace ochrany před povodněmi na území SO ORP. Povodňová komise ORP Odry v tomto případě zůstává nadále v činnosti a při provádění protipovodňových opatření se řídí pokyny povodňové komise Moravskoslezského kraje a spolupracuje s ní
  • v případě vybřežování vody z koryt toků provádí evakuaci postižených osob ze záplavového území, případně vyzve obyvatele k opuštění prostoru a s pomocí Policie ČR uzavře oblast postiženou povodní
  • v případě další stoupající tendence na vodních tocích jsou prováděny obhlídky inundačního území a kontroluje se pohyb osob v tomto území, provede se vypnutí trafostanic VN, které by mohly být ohroženy záplavou. Osoby budou vyzvány k opuštění prostoru
Za zabezpečení průběhu činností je zodpovědný předseda povodňové komise ORP Odry, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

f) Činnost povodňového orgánu po povodni

Povodňový orgán ORP Odry bezprostředně po povodni:

  • odvolává podle vývoje povodňové situace II. nebo III. SPA. Odvolání SPA oznamuje povodňovému orgánu Moravskoslezského kraje, správci toku (Povodí Odry, státní podnik, Lesy České republiky, s. p., Vojenské lesy a statky, s. p.), IBC Moravskoslezského kraje
  • podílí se na organizaci obnovy povodní narušených funkcí zasaženého území
  • podílí se společně s povodňovými orgány obcí a se zástupci správců toků na provádění povodňových prohlídek postižených území
  • zajišťuje sepsání povodňových škod na území zasaženém povodní
  • podílí se na odstraňování povodňových škod
  • shromažďuje materiály na vypracování souhrnné zprávy o povodni
  • zajišťuje náhradní stravování a ubytování osobám postiženým povodní
  • zpracovává souhrnnou zprávu o povodni, kterou poskytuje do 3 měsíců povodňovému orgánu Moravskoslezského kraje a správci povodí (Povodí Odry, státní podnik)

 

Obnovení povodní narušených funkcí v zasaženém území

Po povodni je důležité zejména zajistit obnovení dodávek pitné vody, elektrické energie, plynu a obnovit narušená telefonická spojení. V případě, že došlo k zatopení elektrického vedení (plynu, tlakových nádob), smí být provoz obnoven až po provedené revizi těchto zařízení. Postupně se pak provádí revitalizace celého povodní zasaženého území včetně odklizovacích a úklidových prací, obnovy poškozených pozemních komunikací a odstraňování následků dalších škod.

V případě nutnosti se provádí sanační a hygienická opatření (deratizace a dezinfekce). K této činnosti lze vyžádat odbornou pomoc u Krajské hygienické stanice. Povodňový orgán ORP pomůže zajistit vyčerpání případně zaplavených prostor. Koordinuje vyčerpání vody ze zaplavených obecních studní, včetně odstranění bahnitých nánosů, dále zajišťuje posudek hygienika o nezávadnosti zdrojů, případně chemické rozbory. Povodní postiženým občanům se poskytuje nezbytná materiální a finanční pomoc.


Zjišťování a oceňování povodňových škod

Při zjišťování výše povodní způsobených škod se vychází z podkladů, které byly získány v průběhu povodně při evidenčních a  dokumentačních pracích ve spolupráci se zástupci pojišťoven a odbornými pracovníky stavebních úřadů, případně soudními znalci.

Požaduje se při sledování a vyhodnocování škod dodržovat tabulkovou osnovu dle Vyhlášky č. 186/2002 Sb., kterou se stanoví náležitosti přehledu o předběžném odhadu nákladů na obnovu majetku sloužícího k zabezpečení základních funkcí v území postiženém živelní nebo jinou pohromou, která v příloze obsahuje také vzor pověření osoby (krajem) ke zjišťování údajů nutných pro zpracování přehledu.

Kromě vyhodnocování povodňových škod dle výše uvedené tabulky se také sledují a vyhodnocují činnosti, nasazení sil a prostředků aj.

Příloha Osnova pro sledování škod a činností.

Vyhotovení souhrnné zprávy o povodni

Z každé povodně, při které byla vyhlášena povodňová aktivita, došlo k povodňovým škodám nebo byly během povodně prováděny zabezpečovací a záchranné práce, se zpracuje souhrnná zpráva o povodni. Zprávu o povodni zpracovává povodňový orgán ORP Odry nebo jím pověřená osoba za přispění všech členů povodňové komise. Provádí se vyhodnocení povodně, které obsahuje rozbor příčin a průběhu povodně, popis a posouzení účinnosti provedených opatření, věcný rozsah a odborný odhad výše povodňových škod a návrh opatření na odstranění následků povodně. Zpráva o povodni se poskytuje do 3 měsíců od ukončení povodně příslušnému orgánu Moravskoslezského kraje a příslušnému správci povodí (Povodí Odry, státní podnik).

V případě nutnosti rozsáhlejších dokumentačních prací provede povodňový orgán ORP doplňkové vyhodnocení do 6 měsíců od ukončení povodně.

Příloha Osnova souhrnné zprávy o povodni.