Zvláštní povodeň
Zvláštní povodeň je povodeň způsobená umělými vlivy. Obecně se jako příčina k protržení hráze zvažuje několik způsobů:
- technická příčina havárie díla
- silné zemětřesení
- letecká katastrofa - pád středně velkého nebo velkého letadla do hráze
- válečný konflikt
- teroristický útok
Na vodních tocích na území obce se nenachází žádná vodní díla I. až III. kategorie z hlediska TBD, která by mohla v případě havárie vyvolat povodeň většího rozsahu. Ve správním území obce Potštejn se nachází vodní dílo Pilský rybník, a tak může být intravilán z tohoto hlediska ohrožen.
Dále zvláštní povodeň může vzniknout na VD Pastviny, která se nachází výše na vodním toku Divoká Orlice v obci Sopotnice.
V případě havárie na VD Pastviny je vlastník vodního díla Povodí Labe státní podnik povinen informovat obce pod VD o nebezpečí vzniku zvláštní povodně. Vzhledem k odborným posudkům, stavební dispozici hráze, pravidelné údržbě a četnosti kontrol je destrukce hráze VD (úplná nebo částečná) málo pravděpodobná.
Na základě výpočtů průlomové vlny by při plné destrukci hráze došlo k vyprázdnění hráze průtokem přes 3000 m3/s a čelo průlomové vlny by zasáhlo Sopotnici do 60 minut. Za této situace by byl vyhlášen krizový stav a situaci by řídily krizové orgány ORP a Pardubického kraje. Do záchranných a likvidačních prací by pak byla zapojena převážná část složek IZS na celostátní a krajské úrovni. Došlo by ke ztrátám na životech a značným materiálním škodám.
Podnět pro vyhlášení SPA dává příslušnému povodňovému orgánu provozovatel vodního díla (obsluha vodního díla) při výskytu neobvyklých jevů a skutečností sledovaných v rámci obchůzek vodního díla.
Takovými jevy a skutečnostmi jsou např.:
- plnění nádrží nad max. hladinu a hrozí přelití hráze,
- výskyt průsaků nebo podmáčených a zabahněných míst pod hrází, v hrázi,
- eroze tělesa hráze při prudkých lijácích,
- vývraty stromů na tělese hráze apod.
V případě rychlého nepříznivého vývoje zahájí obsluha vodního díla varovná a nouzová opatření k odvrácení havárie, resp. k minimalizaci škod podle vlastního uvážení.
Pokud je nebezpečí z prodlení, musí obsluha díla a povodňový orgán varovat obce na toku co nejrychleji za využití všech dostupných komunikačních prostředků.