Činnost povodňového orgánu v době nebezpečí povodně a při povodni
Dále uvedené činnosti povodňové komise nejsou seřazeny podle priority nebo pořadí provádění, lze je měnit v závislosti na celkové situaci na území města Zruč nad Sázavou.
a) Činnost povodňového orgánu města Zruč nad Sázavou v době mimo povodeň:
- zajišťuje zpracování, aktualizaci a doplnění povodňového plánu města Zruč nad Sázavou
- provádí povodňové prohlídky vodních toků
- potvrzuje soulad věcné a grafické části povodňových plánů jednotlivých vlastníků nemovitostí
- zajišťuje pracovní síly a věcné prostředky na provádění záchranných prací a zabezpečení náhradních funkcí v území
- seznamuje se s povodňovým plánem a jeho případnými změnami, upřesňuje plán adres a spojení mezi účastníky ochrany před povodněmi
b) V případě obdržení upozornění nebo výstrahy ČHMÚ (zpravidla prostřednictvím KOPIS HZS Středočeského kraje nebo MěÚ Kutná Hora):
- je nutno věnovat zvýšenou pozornost vodním tokům a vývoji počasí
- upozornit všechny členy povodňové komise a prověřit jejich případnou dosažitelnost podle plánů spojení
- prověřit funkčnost spojení na povodňové orgány sousedních obcí
- sledovat další zprávy a vývoj situace na internetových stránkách ČHMÚ, Povodí Vltavy, státní podnik nebo Ministerstva zemědělství
- pravidelně sledovat zprávy ve sdělovacích prostředcích o vývoji počasí
- provést zápis v povodňové knize
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.
c) Činnost povodňového orgánu města Zruč nad Sázavou při vzniku I. SPA:
- zahajuje činnost hlásné a hlídkové služby města Zruč nad Sázavou
- zabezpečuje pravidelné informování povodňových orgánů obcí Chabeřice, Trhový Štěpánov a Soutice a městysu Kácov, které se nachází na vodních tocích pod městem, o vývoji povodňové situace
- prověřuje spojení a dosažitelnost všech členů povodňové komise města a informuje je o vzniklé situaci
- sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad městem (https://www.pvl.cz, http://www.chmi.cz)
- hlídková služba města provede obhlídku území kolem vodních toků na území města Zruč nad Sázavou
- prověřuje spojení a použitelnost všech mechanizací a materiálu k případnému zásahu na vodních tocích (je možné již některou potřebnou mechanizaci aktivovat - ucpávání některých objektů na tocích a podobně)
- o vzniklých situacích informuje pravidelně příslušné povodňové orgány obcí Chabeřice, Trhový Štěpánov a Soutice a městysu Kácov, povodňovou komisi ORP Kutná Hora, správce vodních toků (Povodí Vltavy, státní podnik, Lesy České republiky, s. p.) a KOPIS HZS Středočeského kraje
- pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace, zejména v povodí nad městem
- prověřuje připravenost zasedacích prostor a jejich technického zázemí pro případ nutnosti svolání povodňové komise
- provádí zápisy v povodňové knize
- provádí evidenční a dokumentační práce
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.
d) Činnost povodňového orgánu města Zruč nad Sázavou při vzniku II. SPA:
- zabezpečuje pravidelné informování povodňových orgánů obcí Chabeřice, Trhový Štěpánov a Soutice a městysu Kácov, které se nachází na vodních tocích pod městem, o vývoji povodňové situace
- sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad městem (https://www.pvl.cz, http://www.chmi.cz)
- předseda povodňové komise města Zruč nad Sázavou nebo místopředseda svolává povodňovou komisi města a zahajuje její činnost v případě, že povodeň zasáhne obce Horka II, Vlastějovice, Zbraslavice nebo Slavošov a je reálný předpoklad dalšího zhoršování povodňové situace
- svolání povodňové komise města Zruč nad Sázavou se oznamuje povodňovým orgánům obcí Chabeřice, Trhový Štěpánov a Soutice a městysu Kácov, povodňovému orgánu ORP Kutná Hora, správcům vodních toků (Povodí Vltavy, státní podnik, Lesy České republiky, s. p.), KOPIS HZS Středočeského kraje a fyzickým a právnickým osobám, které jsou ohroženy povodní
- po zvážení situace vyhlašuje II. SPA pro povodní zasaženou oblast; tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům obcí Chabeřice, Trhový Štěpánov a Soutice a městysu Kácov, povodňovému orgánu ORP Kutná Hora, Povodí Vltavy, státní podnik, Lesy České republiky, s. p., KOPIS HZS Středočeského kraje a fyzickým a právnickým osobám ohroženým povodněmi
- uvádí do pohotovosti majitele všech mechanismů a materiálů s upozorněním na možnou nutnost použití při protipovodňovém zásahu; v případě, že je mechanizace již aktivována operativně řídí její nasazení na potřebných místech (ucpané mosty, mostky a lávky)
- zajišťuje prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby a vyhodnocuje získané informace
- hlídková služba města pokračuje v obhlídkách území kolem vodních toků, zejména se zaměřením na osoby, které se nachází v záplavovém území; v případě, že lze usoudit z vývoje a průběhu povodně v povodí nad územím města na další stoupající tendenci, upozorní osoby, které se nachází v inundačním území na území města, na možnost opuštění prostoru zaplaveného území, případně i jejich evakuaci
- hlídková služba provádí pochůzky kolem vodních toků zejména se zaměřením na úroveň hladiny v korytech, stav mostků a lávek z důvodů ucpávání plaveninami, při nepříznivém vývoji na těchto tocích zabezpečuje varování fyzických a právnických osob, které by mohly být ohroženy povodní
- dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise města Zruč nad Sázavou Policii ČR o uzavření těchto úseků silnic
- upozorňuje na vzniklé povodňové situace povodňové orgány obcí Chabeřice, Trhový Štěpánov a Soutice a městysu Kácov, je s nimi v pravidelném spojení, vzájemně se informují o vývoji povodňové situace
- pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace, při prognóze dosažení III. SPA prověřuje připravenost prostor pro náhradní ubytování a stravování
- vede záznamy v povodňové knize
- provádí evidenční a dokumentační práce
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.
e) Činnost povodňového orgánu města Zruč nad Sázavou při vzniku III. SPA
- zabezpečuje pravidelné informování povodňových orgánů obcí Chabeřice, Trhový Štěpánov a Soutice a městysu Kácov, které se nachází na vodních tocích pod obcí, o vývoji povodňové situace
- sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad městem (https://www.pvl.cz, http://www.chmi.cz)
- povodňová komise je nepřetržitě v činnosti a zasedá dle potřeby a aktuálního vývoje povodňové situace; na zasedání může přizvat další odborné osoby, jejichž pomoci je potřeba k provádění nutných protipovodňových zásahů a opatření
- po zvážení situace vyhlašuje III. SPA pro povodní zasaženou oblast; tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům obcí Chabeřice, Trhový Štěpánov a Soutice a městysu Kácov, povodňovému orgánu ORP Kutná Hora, Povodí Vltavy, státní podnik, Lesy České republiky, s. p., KOPIS HZS Středočeského kraje a fyzickým a právnickým osobám ohroženým povodněmi
- hlídková služba města pokračuje v obhlídkách území kolem vodních toků, zejména se zaměřením na osoby, které se nachází v záplavovém území vodních toků
- hlídková služba provádí pochůzky kolem vodních toků, zejména se zaměřením na úroveň hladiny v korytech, stav mostků a lávek z důvodů ucpávání plaveninami, při nepříznivém vývoji na těchto tocích zabezpečuje varování fyzických a právnických osob, které by mohly být ohroženy povodní
- v případě, že lze usoudit z vývoje a průběhu povodně v povodí nad územím města na další stoupající tendenci, upozorní (případně vyzve) osoby, které se nachází v inundačním území toků na území města na možnost opuštění prostoru záplavového území, případně i jejich evakuaci
- zajišťuje si prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby a vyhodnocuje získané informace, např. nasazení pracovníků k odstraňování zachycených předmětů na objektech přes vodní toky (mosty, mostky, lávky); operativně dle potřeby organizuje nasazení všech mechanismů a materiálů k zabezpečení ochrany před povodněmi nebo ke zmírnění následků povodně
- ve spolupráci s ostatními účastníky ochrany před povodněmi organizuje zabezpečovací a záchranné práce a přijímá opatření ke zmírnění škodlivých účinků povodně
- koordinuje a řídí činnost ostatních účastníků ochrany před povodněmi
- vyžaduje v případě nutnosti pomoc fyzických a právnických osob
- vyžaduje v případě, kdy hrozí nebezpečí z prodlení pomoc Armády ČR
- pravidelně se informuje o vývoji situace na vodních tocích u příslušných správců toků a na Centrálním předpovědním pracovišti ČHMÚ Praha
- pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
- zajišťuje provádění dokumentace během povodně
- v případě nezvládání povodňové situace již nasazenými prostředky, lze požádat o pomoc u složek IZS
- podílí se na organizaci zdravotní a hygienické péče
- vede záznamy v povodňové knize
- provádí evidenční a dokumentační práce
- prověřuje připravenost prostor pro náhradní ubytování a stravování
- v případě nutnosti organizuje evakuaci povodní ohrožených obyvatel, majetku, zvířat. Dále organizuje zdravotní péči, náhradní zásobování, ubytování, stravování, dopravu a další funkce
- dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise města Zruč nad Sázavou Policii ČR o uzavření těchto úseků silnic
- v případě, že povodňový orgán města vlastními silami nestačí zvládat povodňovou situaci na území města, vyžaduje u příslušného nadřízeného povodňového orgánu ORP Kutná Hora nutnou pomoc, případně převzetí řízení organizace ochrany před povodněmi na území města; povodňová komise města Zruč nad Sázavou v tomto případě zůstává nadále v činnosti a při provádění protipovodňových opatření se řídí pokyny povodňové komise obce s rozšířenou působností a spolupracuje s ní
- v případě vybřežování vody z koryt toků provádí evakuaci postižených osob ze záplavového území, případně vyzve obyvatele k opuštění prostoru a s pomocí Policie ČR uzavře oblast postiženou povodní
- v případě další stoupající tendence na vodních tocích jsou prováděny obhlídky inundačního území a kontroluje se pohyb osob v tomto území, provede se vypnutí trafostanic VN, které by mohly být ohroženy záplavou; osoby budou vyzvány k opuštění prostoru
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.
f) Činnost povodňového orgánu po povodni
Povodňový orgán města Zruč nad Sázavou bezprostředně po povodni:
- odvolává podle vývoje povodňové situace II. nebo III. SPA. Odvolání SPA oznamuje povodňovému orgánu ORP Kutná Hora, správci toků (Povodí Vltavy, státní podnik, Lesy České republiky, s. p.) a HZS KOPIS Středočeského kraje
- podílí se na organizaci obnovy povodní narušených funkcí zasaženého území
- podílí se společně s povodňovými orgány obcí a se zástupci správců toků na provádění povodňových prohlídek postižených území
- zajišťuje sepsání povodňových škod na území zasaženém povodní
- podílí se na odstraňování povodňových škod
- shromažďuje materiály na vypracování souhrnné zprávy o povodni
- zajišťuje náhradní stravování a ubytování osobám postiženým povodní
- zpracovává souhrnnou zprávu o povodni, kterou poskytuje do 3 měsíců povodňovému orgánu ORP Kutná Hora a správci povodí (Povodí Vltavy, státní podnik)
Protipovodňová liniová opatření
Mobilní hrazení se začne stavět při dosažení prvního stupně povodňové aktivity s výhledem na další zvedání hladiny, což na vodočetné stanici kategorie „A“ Zruč nad Sázavou ř. km 105.20 je při vodním stavu 200 cm a průtoku 49.1 m3.s-1.
Pro lepší orientaci ohledně průběhů povodně na Sázavě, lze doporučit sledování i limnigrafu ve Světlé nad Sázavou. Pořadí výstavby mobilních bariér je popsán níže. Instalace mobilních bariér bude probíhat v souladu s montážním postupem zhotovitele PPO.
PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA STAVEBNIN, ULICE PRŮMYSLOVÁ A AREÁLU VARIELU
Mobilní hrazení se bude stavět na plnou hrazenou výšku (toto platí pro stavbu všech mobilních bariér z mobilního hrazení). Příjezd k mobilním bariérám je z ulice Průmyslová. Bariéry MB 1.1. a MB 1.2. se nachází přímo na hraně údolní bermy u asfaltové silnice, Mobilní bariéra MB 1.3 a MB 1.4. se nachází v prostoru areálu firmy Variel.
Ke všem mobilním bariérám je bezproblémový přístup po zpevněné komunikaci. Podmínkou užívání průstupů v areálu Variel je zanechání volného přístupu k hrazeným profilům.
Mobilní bariéra z pytlů z pískem se nachází na konci areálu firmy Variel u zavázání do násypu železničního tělesa. Přístup k tomuto místu je nejlepší po štěrkové cestě vedoucí podél kolejí.
Číslo mobilní bariéry | Kóta prahu: | Poznámka |
MB 1.1. | 328,29 m n. m. | Zahradí se 12. v pořadí |
MB 1.2. | 326,30 m n. m. | Zahradí se 4. v pořadí |
MB 1.3. | 328,03 m n. m. | Zahradí se 10. v pořadí |
MB 1.4. | 328,35 m n. m. | Zahradí se 11. v pořadí |
Bariéra z pytlů s pískem se zbuduje jako poslední, až budou všechny bariéry z mobilního hrazení nainstalovány.
PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA NÁMĚSTÍ MUDR. JOSEFA SVOBODY
Přístup k mobilním bariérám MB 2.1. a MB 2.2. ze vzdušné strany bude z náměstí MUDr. Josefa Svobody přes parcely vlastníka dané nemovitosti MB 2.1 – (Janošíkovi, č.orientační 58), MB 2.2 – (Klatovští, č.o. 59). V případě nouze lze po předběžném souhlasu využít zpevněnou cestu podél linie PPO přes pozemek pana Alana Kuzela (č.o. 57). Oba průchody budou v době mimo povodeň zabezpečeny ocelovými vraty na vzdušné straně zdi.
Technické služby Zruč nad Sázavou musí být dohodnuty s majiteli pozemků na společných klíčích od zámků na vratech, nebo na mechanickém způsobu zabezpečení vrat.
Z hlediska hrozby bleskové povodně na Ostrovském potoce jsou tyto dvě mobilní bariéry jedny z nejdůležitějších, jelikož mají v této linii PPO nejníže položený dosedací práh hradidel. V případě hrozby bleskových povodní je dobré být v kontaktu s majiteli a v nočních hodinách nechat na Ostrovském potoce hlídkovat strážníka městské policie, který případně zalarmuje technické služby pro osazení těchto hradidel.
Příjezd k bariéře MB 2.3., která je umístěna v místě vjezdu do areálu truhlárny, dále k bariérám MB 2.4. a MB 2.5. bude od křižovatky ulic 1. Máje a Nábřežní. Bariéry u Adrianů budou mít ocelové brány s dřevěnou výplní umístěné na vzdušné straně zdi. Hradidla se budou osazovat ze strany návodní a tudíž není potřeba náročná příprava.
Číslo mobilní bariéry | Kóta prahu: | Poznámka |
MB 2.1. | 327,18 m n. m. | Zahradí se 6. v pořadí |
MB 2.2. | 327,07 m n. m. | Zahradí se 5. v pořadí |
MB 2.3. | 327,95 m n. m. | Zahradí se 7. v pořadí |
MB 2.4. | 328,15 m n. m. | Zahradí se 8. v pořadí |
MB 2.5. | 328,71 m n. m. | Zahradí se 9. v pořadí |
TĚSNÍCÍ PŘÍSYP ŽELEZNIČNÍHO TĚLESA
Mobilní bariéra MB 3.1 osazovaná v podchodu pro pěší pod železniční tratí bude zahrazena ze vzdušné strany, případně s časovou rezervou z návodní strany. Příjezd k opatření je od náměstí MUDr. Josefa Svobody. Podjezd pod železniční tratí šířky 4,9 m je hrazen s pomocí středové slupice s opěrou. Vzhledem k tomu, že je místo dosedacího prahu v terénní sníženině a může být zaplaveno vzdutou vodou z potrubí dešťové kanalizace, je doporučené začít se stavbou hrazení jako druhým v pořadí.
Číslo mobilní bariéry | Kóta prahu: | Poznámka |
MB 3.1. | 326,00 m n. m. | Zahradí se 2. v pořadí |
MB 3.2. | 325,46 m n. m. | Zahradí se 1. v pořadí |
PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA AREÁLU SÁZAVANU
Mobilní bariéra MB 4.1. se nachází u areálu Sázavanu a zahrazuje přístup k řece Sázavě. Příjezd k této bariéře je z ulice Tomáše Bati. Vysoká poloha dosedacího prahu umožňuje osazení s časovou rezervou.
Číslo mobilní bariéry | Kóta prahu: | Poznámka |
MB 4.1. | 326,58 m n. m. | Zahradí se 13. v pořadí |
Obnovení povodní narušených funkcí v povodní zasaženém území
Po povodni je důležité zejména zajistit obnovení dodávek pitné vody, elektrické energie, plynu a obnovit narušená telefonická spojení. V případě, že došlo k zatopení elektrického vedení (plynu, tlakových nádob), smí být provoz obnoven až po provedené revizi těchto zařízení. Postupně se pak provádí revitalizace celého povodní zasaženého území včetně odklizovacích a úklidových prací, obnovy poškozených pozemních komunikací a odstraňování následků dalších škod.
V případě nutnosti se provádí sanační a hygienická opatření (deratizace a dezinfekce). K této činnosti lze vyžádat odbornou pomoc u Krajské hygienické stanice. Povodňový orgán města pomůže zajistit vyčerpání případně zaplavených prostor. Koordinuje vyčerpání vody ze zaplavených obecních studní, včetně odstranění bahnitých nánosů, dále zajišťuje posudek hygienika o nezávadnosti zdrojů, případně chemické rozbory. Povodní postiženým občanům se poskytuje nezbytná materiální a finanční pomoc.
Zjišťování a oceňování povodňových škod
Při zjišťování výše povodní způsobených škod se vychází z podkladů, které byly získány v průběhu povodně při evidenčních a dokumentačních pracích ve spolupráci se zástupci pojišťoven a odbornými pracovníky stavebních úřadů, případně soudními znalci.
Příloha: Osnova pro sledování škod a činností
Vyhotovení souhrnné zprávy o povodni
Z každé povodně, při které byla vyhlášena povodňová aktivita, došlo k povodňovým škodám nebo byly během povodně prováděny zabezpečovací a záchranné práce, se zpracuje souhrnná zpráva o povodni. Zprávu o povodni zpracovává povodňový orgán města Zruč nad Sázavou nebo jím pověřená osoba za přispění všech členů povodňové komise. Provádí se vyhodnocení povodně, které obsahuje rozbor příčin a průběhu povodně, popis a posouzení účinnosti provedených opatření, věcný rozsah a odborný odhad výše povodňových škod a návrh opatření na odstranění následků povodně. Zpráva o povodni se poskytuje do 3 měsíců od ukončení povodně příslušnému orgánu ORP Kutná Hora a příslušnému správci povodí (Povodí Vltavy, státní podnik).
V případě nutnosti rozsáhlejších dokumentačních prací provede povodňový orgán města doplňkové vyhodnocení do 6 měsíců od ukončení povodně.
Příloha: Osnova souhrnné zprávy o povodni