Zvláštní povodeň
Zvláštní povodeň je povodeň způsobená umělými vlivy. Obecně se jako příčina k protržení hráze zvažuje několik způsobů:
- technická příčina havárie díla
- silné zemětřesení
- letecká katastrofa - pád středně velkého nebo velkého letadla do hráze
- válečný konflikt
- teroristický útok
Na území městyse Jedovnice se nachází celkem 7 vodních nádrží. Jedná se o čtyři díla ve IV. kategorii TBD (Budkovan, Dýmák, Olšovec, Vrbový rybník) a tři bez kategorie TBD. Vodní dílá ze IV. kategorie TBD by v případě havárie mohla vyvolat zvláštní povodeň.
Nejvýznamnější nádrží na území městyse je rybník Olšovec. Rozloha rybníka Olšovce je 42 ha, výška hráze je 8 metrů a její délka je 640 metrů. Nejstarší zmínka o tomto rybníku je z roku 1371. Využití Olšovce je převážně k rekreaci.
Základní údaje o rybníku Olšovec
Nádrž: | VD Olšovec |
Tok: | Jedovnický potok, km 1,50 |
Hladina zásobního prostoru: | 462,80 m n.m. |
Prostor retenční ovladatelný: | 0,600 mil. m3 |
Hladina retenčního ovladatelného prostoru: | 463,20 m n.m. |
Celkový objem: | 0,768 mil. m3 |
Typ hráze: | sypaná |
Kóta koruny: | 464,00 m n.m. |
Šířka koruny: | 10,00 m |
Délka hráze v koruně: | 170,0 m |
Výška hráze nade dnem: | 9,00 m |
Počet x průměr spodní výpusti: | 1 × 500 mm |
Typ bezpečnostního přelivu | hrazený – stavidla |
Počet polí x délka přelivu: | 5 × 2,52 m |
Kóta přelivu: | 461,3 m n.m. |
Průměrný dlouhodobý roční průtok: | 0,120 m3/s |
Q100: | 25,000 m3/s |
Minimální odtok: | 0,010 m3/s |
Podnět pro vyhlášení SPA dává příslušnému povodňovému orgánu provozovatel vodního díla (obsluha vodního díla) při výskytu neobvyklých jevů a skutečností sledovaných v rámci obchůzek vodního díla.
Takovými jevy a skutečnostmi jsou např.:
- plnění nádrží nad max. hladinu a hrozí přelití hráze
- výskyt průsaků nebo podmáčených a zabahněných míst pod hrází, v hrázi
- eroze tělesa hráze při prudkých lijácích
- vývraty stromů na tělese hráze apod.
V případě rychlého nepříznivého vývoje zahájí obsluha vodního díla varovná a nouzová opatření k odvrácení havárie, resp. k minimalizaci škod podle vlastního uvážení.
Pokud je nebezpečí z prodlení, musí obsluha díla a povodňový orgán varovat obce na toku co nejrychleji za využití všech dostupných komunikačních prostředků.