Povodňový plán městyse Jedovnice



Zvláštní povodeň

Zvláštní povodeň je povodeň způsobená umělými vlivy. Obecně se jako příčina k protržení hráze zvažuje několik způsobů:

  • technická příčina havárie díla
  • silné zemětřesení
  • letecká katastrofa - pád středně velkého nebo velkého letadla do hráze
  • válečný konflikt
  • teroristický útok
Na území městyse Jedovnice se nachází celkem 7 vodních nádrží. Jedná se o čtyři díla ve IV. kategorii TBD (Budkovan, Dýmák, Olšovec, Vrbový rybník) a tři bez kategorie TBD. Vodní dílá ze IV. kategorie TBD by v případě havárie mohla vyvolat zvláštní povodeň. 

Nejvýznamnější nádrží na území městyse je rybník Olšovec. Rozloha rybníka Olšovce je 42 ha, výška hráze je 8 metrů a její délka je 640 metrů. Nejstarší zmínka o tomto rybníku je z roku 1371. Využití Olšovce je převážně k rekreaci.

Základní údaje o rybníku Olšovec

Nádrž: VD Olšovec
Tok: Jedovnický potok, km 1,50
Hladina zásobního prostoru: 462,80 m n.m.
Prostor retenční ovladatelný: 0,600 mil. m3
Hladina retenčního ovladatelného prostoru: 463,20 m n.m.
Celkový objem: 0,768 mil. m3
Typ hráze: sypaná
Kóta koruny: 464,00 m n.m.
Šířka koruny: 10,00 m
Délka hráze v koruně: 170,0 m
Výška hráze nade dnem: 9,00 m
Počet x průměr spodní výpusti: 1 × 500 mm
Typ bezpečnostního přelivu hrazený – stavidla
Počet polí x délka přelivu: 5 × 2,52 m
Kóta přelivu: 461,3 m n.m.
Průměrný dlouhodobý roční průtok: 0,120 m3/s
Q100: 25,000 m3/s
Minimální odtok: 0,010 m3/s

 

Podnět pro vyhlášení SPA dává příslušnému povodňovému orgánu provozovatel vodního díla (obsluha vodního díla) při výskytu neobvyklých jevů a skutečností sledovaných v rámci obchůzek vodního díla.

Takovými jevy a skutečnostmi jsou např.:

  • plnění nádrží nad max. hladinu a hrozí přelití hráze
  • výskyt průsaků nebo podmáčených a zabahněných míst pod hrází, v hrázi
  • eroze tělesa hráze při prudkých lijácích
  • vývraty stromů na tělese hráze apod.

V případě rychlého nepříznivého vývoje zahájí obsluha vodního díla varovná a nouzová opatření k odvrácení havárie, resp. k minimalizaci škod podle vlastního uvážení.

Pokud je nebezpečí z prodlení, musí obsluha díla a povodňový orgán varovat obce na toku co nejrychleji za využití všech dostupných komunikačních prostředků.


Vodní díla v povodňovém plánu městyse. Data jsou stahována a aktualizována ze systému Ministerstva životního prostředí - POVIS.