Opatření prováděná zaměstnanci Statutárního města Přerov
Předseda povodňové komise - primátor
a) Odpovídá za připravenost na povodně.
Místopředseda povodňové komise pro Přerov
a) Sledování prognostických informací o povětrnostních podmínkách, v případě možnosti vzniku povodňových situací (stálá služba, předseda povodňové komise, spec. prac. ochrany a krizového řízení) u odborných organizací na povodně – Povodí Moravy s. p., ČHMÚ Ostrava a Brno apod.
b) Doporučená četnost pozorování a podávání informačních zpráv hlásné služby: při upozornění nebo výstraze ČHMÚ min. 1 x denně.
c) Provádí školení pracovníků povodňové služby, stálé služby (městské policie) a seznámení všech zaměstnanců Magistrátu města Přerova (dále jen MMPr) na něž se vztahuje povodňový plán s jejím obsahem.
Tajemník povodňové komise – zaměstnanec Odboru stavebního úřadu a životního prostředí
a) Sledování vývoje počasí dle hlášení ČHMÚ ve veřejných sdělovacích prostředcích, výskytu srážek velké intenzity (přívalový déšť) nebo jejich bezprostředního nebezpečí. Vlastní pozorování změn klimatických podmínek a zvyšování hladiny řek na území města Přerova. Mimořádnou událost hlásit stálé službě (dispečinku MP) telefon 156. (Tato povinnost se týká všech zaměstnanců MMPr, kteří mají služební radiopřijímače, autorádia, televizory apod.).
Městská policie Přerov
a) Zapracování, případně kontrola základních uváděcích aktů pro jednotlivé činnosti související s povodní do pracovních postupů městské policie (např. činnost stálé služby, sledování hladiny řek, předpovědi počasí).
b) V případě nepříznivého vývoje počasí a zvýšení hladin vodních toků, popř. na základě upozornění odpovědných osob anebo sdělení Povodňové komise Olomouckého kraje je nutno pravidelně v 60-ti minutových intervalech sledovat výšku hladiny řek na území města Přerova a o této skutečnosti informovat předsedu a místopředsedu povodňové komise.
c) Další úkoly:
- kontrola údajů na vodočtu v Dluhonicích a hlášení stavu Povodňové komisi k případnému zápisu do povodňové knihy,
- stálá služba a dočasná hlídková služba do doby ustavení hlídkové služby povodňovou komisí,
- varování obyvatel, spolupráce s KOPIS HZS Olomouckého kraje,
- pomoc při evakuaci a náhradním zásobování apod.,
- hlídková služba v ulicích.
Kancelář primátora
- spolupráce s krizovými orgány Olomouckého kraje (Kancelář hejtmana),
- organizační zabezpečení činnosti Bezpečnostní rady, Krizového štábu a Povodňové komise,
- tvorba rozhodnutí,
- úzká spolupráce při činnosti s povodňovou komisí,
- zabezpečení tisku a vydávání informačních letáků,
- poskytování informací veřejnosti.
Oddělení ochrany a krizového řízení
a) Ověřuje údaje schváleného povodňového plánu. Podle potřeby provádí jejich doplnění a aktualizování na aktuální stav. O změnách osob (nahrazení) ve funkcích v souvislosti s ochranou před povodněmi ihned uvědomit primátora (netýká se členů pracovních skupin a informačního centra). Změny a doplňky se schvalují do konce kalendářního roku.
b) Pravidelná příprava a prověření informačního a varovného systému tj. spojení na předpovědní povodňovou službu, hlásnou službu a prověření akceschopnosti hlídkové služby města z hlediska telefonního spojení.
c) Kontrola aktuálnosti textů pro vozidla k varování obyvatelstva, včetně zpracování na elektronickou formu.
Odbor stavebního úřadu a životního prostředí
a) Provádění povodňových prohlídek za účelem zjištění, zda na vodních tocích a v záplavových územích (popř. vodních dílech, objektech a zařízeních ležících v těchto územích) nejsou závady, které by mohly zvýšit nebezpečí povodně. O provedené prohlídce provést zápis do povodňové knihy.
b) Posuzování a schvalování předkládané předprojektové a projektové dokumentace ve vztahu k opatřením na ochranu před povodněmi (§ 66 a 67 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů - vodní zákon) ve znění pozdějších předpisů.
c) Kontrola zaplavených míst z hlediska úhynu zvířectva apod.
d) Podle rozhodnutí krizového štábu pomoc při organizaci rozvozu balené pitné vody, spolupráce s VaK Přerov při určení výdejových míst pitné a užitkové vody (distribuci realizují TSMP, s. r. o. podle Plánu zásobování, dále viz Havarijní plán Olomouckého kraje).
e) Další úkoly:
- pomoc dle potřeby povodňové komisi,
- ihned po opadnutí vody začít s kontrolou statiky zatopených budov,
- vydávání demoličních výměrů.
Odbor vnitřní správy
a) Každý sudý měsíc v roce kontrola funkčnosti monočlánků a megafonů, doplnění PHM do vozidel po jízdě, včetně uložení rezervy PHM v kanystrech v min. množství 20 litrů v každé garáži.
b) Další úkoly:
- technické zabezpečení činnosti krizového štábu, povodňové komise a informačního centra,
- včetně zpřístupnění budov a místností určených k činnosti krizových a povodňových orgánů,
- týlové zabezpečení řídících orgánů města při povodni,
- zajištění osobních automobilů pro hlídkovou službu a varování obyvatel, včetně řidičů.
c) Personální zabezpečení činnosti informačního v centru místnosti určené Bezpečnostní radou.
d) Pomoc při ochraně obyvatelstva.
e) Pomoc při činnosti Kanceláře primátora.
f) Zajištění provozu počítačové sítě a výpočetní techniky pro povodňové orgány a krizový štáb.
Odbor správy majetku a komunálních služeb
a) Zajišťování dokumentace povodňových škod na majetku města a finanční odhady výše škod.
b) Pomoc dle potřeby v činnosti Technických služeb města Přerova, s. r. o.
Odbor ekonomiky
a) Zajištění finančních prostředků na výplatu sociálních a dalších povodňových dávek.
b) Finanční výdaje a náklady na činnost při záchranných a likvidačních pracích.
Odbor sociálních věcí a školství
a) Spolupráce se zdravotnickými zařízeními při zajištění nutných léků a lékařské péče pro kardiaky, cukrovkáře, epileptiky, apod.
b) Zajištění výplaty sociálních a zvláštních povodňových dávek, včetně dalších sociálních podpor.
c) Zabezpečení ubytování a stravování evakuovaných.
d) Spolupráce s vojskem při ubytování a nasazování vojáků na odstraňování povodňových škod na majetku města i občanů.
Odbor evidenčních správních služeb a ObŽÚ
a) Zabezpečení kontroly předražování zboží, prodeje zatopeného zboží, apod.
b) Výpomoc při zajišťování osobní a věcné pomoci finančnímu odboru.
c) Připravit přehledy právnických a fyzických osob, které mohou pomoci mechanizací a technikou.
d) Pomoc dle pokynů předsedy povodňové komise a místopředsedy povodňové komise zejména při řešení dopravní situace.
Odbor koncepce a strategického rozvoje
a) Zabezpečení zjištění popovodňového stavu a škod.
b) Pomoc dle potřeby krizovému štábu města.
c) Dokumentování povodňových škod a podle možností co nejpřesnější zaměření rozlivů vody.
d) Pomoc při tvorbě map, analýzy povodně.
Odbory Magistrátu města Přerova
a) Zajištění neprodleného vyklizení zátopového území po skončení údržby, rekonstrukce a investiční výstavby objektů a zařízení, kácení stromů apod. v tomto území (např. stavební materiál, stroje a zařízení, pokácené stromy apod.).
Odpovídá orgán, který tuto činnost povoluje a kontroluje
b) Provádění dozoru nad údržbou, rekonstrukcí a investiční výstavbou vodních děl, objektů a zařízení v záplavovém území.
Odpovídá orgán, který tuto činnost povoluje a kontroluje
c) Zapracování, případně kontrola základních uváděcích aktů pro jednotlivé činnosti související s povodní do pracovních postupů jednotlivých odborů MMPr a městské policie (např. činnost stálé služby, sledování hladiny řek, předpovědi počasí).
d) Odbory, které sídlí v přízemí budov, zabezpečí před zničením majetek MMPr, včetně výpočetní techniky. (Upozornění - Skříně volně postavené v místnosti se mohou vyvracet)
Ředitel Technických služeb města Přerova, s. r. o.
a) Kontrola mechanizačních prostředků u TSMP, včetně vedení evidence a návaznosti na zpracovanou dokumentaci povodňového plánu.
b) Pomoc při distribuci balené pitné vody vozidly s ložnou plochou.
c) Zajištění nouzového osvětlení nebezpečných míst podél toků.
d) Pomoc při přepravě a aktivaci PPO města Přerova.