Statut povodňové komise
Na základě ustanovení § 78 odst. 1. zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon) ve znění pozdějších předpisů, Rada města Přerova k plnění úkolů při ochraně před povodněmi v územním obvodu města Přerova usnesením číslo 1489/54/5 ze dne 16. 8.2001 zřídila „Povodňovou komisi obce s rozšířenou působností Přerov“.
Článek 1
-
Na základě ustanovení 78 odst. 1. zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon) ve znění pozdějších předpisů, Rada města Přerova k plnění úkolů při ochraně před povodněmi v územním obvodu města Přerova usnesením číslo 1489/54/5 ze dne 16. 8.2001 zřídila „Povodňovou komisi obce s rozšířenou působností Přerov“ (dále jen Povodňovou komisi města Přerov).
-
Předsedou povodňové komise v souladu s ustanovením § 78 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon) ve znění pozdějších předpisů, je primátor statutárního města Přerov.
-
Povodňová komise města Přerov v souladu s rozhodnutím primátora Statutárního města Přerova plní úkoly protipovodňové ochrany v rámci správního obvodu obce s rozšířenou působností /V souladu s ustanovením § 79 odst. 1. zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon) ve znění pozdějších předpisů povodňovou komisi obce s rozšířenou působností zřizuje primátor města Přerova/.
Článek 2
-
Členy Povodňové komise města Přerov jmenuje předseda komise ze zaměstnanců Statutárního města Přerova
-
Dalšími členy komise může předseda komise jmenovat zástupce z fyzických a právnických osob, které jsou způsobilé k provádění opatření, popřípadě pomoci při ochraně před povodněmi.
Článek 3
1. Předseda komise:
-
jmenuje a odvolává členy povodňové komise (§78 a 79 odst. l zákona č.254/2001 Sb.),
-
svolává povodňovou komisi,
-
řídí práci povodňové komise,
-
odpovídá za činnost komise vyššímu povodňovému orgánu,
-
jmenuje a odvolává členy pracovního štábu povodňové komise,
-
dává pokyny vedoucímu pracovního štábu povodňové komise,
-
vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity v rámci správního obvodu města Přerov,
-
může nařídit neodkladná opatření při nebezpečí z prodlení,
-
v případě nebezpečí z prodlení vyžaduje pomoc ozbrojených sil ČR,
-
využívá pro řízení záchranných prací, pro jejich koordinaci se složkami IZS a pro spojení s místy záchranných prací operační středisko HZS,
-
vyžaduje osobní a věcnou pomoc od orgánů, právnických a fyzických osob,
-
schvaluje souhrnnou hodnotící zprávu o povodni,
-
odpovídá za zpracování povodňového plánu,
-
schvaluje povodňový plán,
-
prověřuje připravenost účastníků povodňové ochrany podle povodňového plánu,
-
organizuje odborných školení a výcvik pracovníků povodňových orgánů obcí a účastníků ochrany před povodněmi,
-
spolupracuje v době povodně s povodňovými orgány obcí při zajišťování hygienické a zdravotní péče, organizuje náhradní zásobování, dopravu a další povodní narušené funkce v území.
2. Místopředsedou komise pro řešení protipovodňové ochrany na území správního obvodu obce s rozšířenou působností je vedoucí Oddělení vodního hospodářství a zemědělství Magistrátu města Přerova, který v případě nepřítomnosti předsedy komise plní úkoly předsedy komise v souladu s povodňovým plánem a platnými právními předpisy.
Místopředsedou komise pro řešení protipovodňové ochrany na území statutárního města Přerova je vedoucí Odboru stavebního úřadu a životního prostředí Magistrátu města Přerova.
Místopředseda dále:
-
v plném rozsahu zastupuje předsedu povodňové komise,
-
organizuje provádění povodňových prohlídek na svěřeném území,
-
organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje o nebezpečí a průběhu povodně povodňové orgány sousedních obcí níže ležících na toku.
Místopředsedové spolupracují při řešení protipovodňové ochrany na svěřeném území.
3. V případě nepřítomnosti předsedy i místopředsedy komise plní úkoly uvedené v odst. 1 a 2 vedoucí oddělení ochrany a krizového řízení Kanceláře primátora Magistrátu města Přerova.
Článek 4
1. Tajemníkem komise je zaměstnanec Oddělení vodního hospodářství a zemědělství Magistrátu města Přerova.
2. Tajemník zejména:
-
dle pokynů předsedy zajišťuje svolání povodňové komise,
-
dle pokynu místopředsedy zajišťuje svolání pracovního štábu povodňové komise,
-
sestavuje zápisy z jednání povodňové komise,
-
zajišťuje součinnost mezi jednotlivými povodňovými komisemi, popř. pracovními štáby,
-
zajišťuje vedení povodňové knihy (deníku), kontroluje zápisy,
-
zajišťuje a soustřeďuje podklady pro činnost povodňové komise,
-
zajišťuje činnost sekretariátu povodňové komise, je-li zřízen,
-
spolupracuje při zpracování povodňového plánu,
-
vykonává další úkoly, kterými byl pověřen předsedou nebo které vyplývají z povodňového plánu,
-
eviduje uložené úkoly, kterými byl komisí nebo jejím předsedou pověřen.
3. Zástupcem tajemníka, je-li tato funkce zřízena, je zaměstnanec Oddělení vodního hospodářství a zemědělství Magistrátu města Přerova.
Článek 5
Stálými členy komise jsou:
-
vedoucí Odboru stavebního úřadu a životního prostředí,
-
vedoucí Oddělení vodního hospodářství a zemědělství,
-
zástupce Odboru vodního hospodářství a zemědělství,
-
zástupce Odboru stavebního úřadu a životního prostředí,
-
zástupce Odboru správy majetku a komunálních služeb,
-
zástupce Kanceláře primátora,
-
zástupce Oddělení ochrany a krizového řízení,
-
velitel směny Městské policie Přerov,
-
zástupce Technických služeb města Přerova,
-
zástupce Vodovodů a kanalizací Přerov, a. s.,
-
zástupce Správy silnic Olomouckého kraje,
-
zástupce Povodí Moravy, s. p.,
-
zástupce Policie ČR,
-
zástupce HZS Olomouckého kraje.
Dalšími členy komise v případě nutnosti mohou být zaměstnanci Statutárního města Přerova. O jejich zapojení do činnosti komise rozhoduje předseda povodňové komise.
Článek 6
-
K operativnímu plnění úkolů si povodňová komise vytváří svůj pracovní štáb. Pracovní štáb připravuje a předkládá komisi návrhy na opatření, případně zajišťuje provedení těchto opatření.
-
Vedoucím pracovního štábu je místopředseda komise, kterým je vedoucí Odboru stavebního úřadu a životního prostředí. Členy pracovního štábu jsou určení zaměstnanci Magistrátu města Přerova.
-
Pracovní štáb se schází podle potřeby ve složení aktuálně určeném vedoucím pracovního štábu a na základě jeho pokynů.
Článek 7
-
Komise se schází k projednávání potřebných opatření k zabezpečení úkolů při ochraně před povodněmi podle nastalé povodňové situace na území správního obvodu Přerova, obce s rozšířenou působností, a mimo ni k projednávání organizačních a jiných závažných otázek zabezpečení ochrany před povodněmi. Předseda komise je povinen svolat komisi na základě rozhodnutí vyššího povodňového orgánu.
-
Předseda komise je povinen svolat komisi na základě žádosti starostů obcí náležejících do území správního obvodu obce s rozšířenou působností
-
Schůze komise svolává a řídí její předseda, v době jeho nepřítomnosti místopředseda komise, kterým je vedoucí Oddělení vodního hospodářství a zemědělství. V případě nepřítomnosti vedoucího Oddělení vodního hospodářství a zemědělství svolává a řídí komisi místopředseda, kterým je vedoucí Odboru stavebního úřadu a životního prostředí.
-
Komise řídí, koordinuje a kontroluje v souladu s „vodním zákonem“ a schváleným povodňovým plánem protipovodňová opatření v době povodně ohrožující obyvatele a objekty nacházející se na území města Přerova a na území správního obvodu města Přerov. Komise může převzít řízení povodňové ochrany i v objektu, pokud tento vlastními prostředky a silami nestačí činit potřebná opatření nebo pokud o převzetí řízení sám požádal. Členové povodňové komise objektu se stávají členy povodňové komise města.
-
Komise převezme řízení povodňové ochrany i v obci, pokud tato vlastními prostředky a silami nestačí činit potřebná opatření nebo pokud o převzetí řízení sama obec požádá.
-
Komise je podřízena Povodňové komisi Olomouckého kraje. Komise je nadřízena povodňovým orgánům jednotlivých obcí ve správním obvodu města Přerov a povodňovým orgánům jednotlivých objektů na území města Přerova.
-
Komise v případě převzetí ochrany před povodněmi Krizovým štábem města Přerov se stává jeho odbornou pracovní skupinou a je podřízena rozhodnutím tohoto orgánu.
-
Komise dále zabezpečuje:
-
provádění povodňových prohlídek,
-
prověření připravenosti účastníků ochrany podle povodňových plánů,
-
hlásnou povodňovou službu a hlídkovou službu, zabezpečuje varování právnických a fyzických osob v územním obvodu města s využitím jednotného systému varování,
-
vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity v rámci územní působnosti,
-
organizaci, řízení, koordinaci a ukládání opatření na ochranu před povodněmi podle povodňových plánů a v případě potřeby vyžadují od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc,
-
evakuaci a návrat, dočasné ubytování a stravování evakuovaných občanů, zajišťuje další záchranné práce,
-
v době povodně nutnou hygienickou a zdravotnickou péči, organizují náhradní zásobování, dopravu a další povodní narušené funkce v území,
-
prohlídky po povodni, zjišťuje rozsah a výši povodňových škod, zjišťuje účelnost provedených opatření a podává zprávu o povodni povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností,
-
vedení záznamů v povodňové knize (deníku).
Článek 8
Tento statut nabývá účinnosti dnem 1. října 2011.
__________________________________
Ing. Petr Vrána
primátor
Originál uložen v dokumentaci KRIZ.